Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Reflexe vztahu venkovského učitele a lokálního společenství na pozadí událostí zaznamenaných ve školních kronikách na Moravě na přelomu 19. a 20. století

Tytuł:
Reflexe vztahu venkovského učitele a lokálního společenství na pozadí událostí zaznamenaných ve školních kronikách na Moravě na přelomu 19. a 20. století
Reflection of the Relation between Village Teachers and Local Communities on the Background of Events Recorded in School Chronicles in Moravia at the Turn of the 19th and 20th Centuries
Autorzy:
Barbora Machová
Tematy:
teacher
local community
auto-image
hetero-image
school chronicles
social culture
Język:
czeski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The submitted study focuses on the social position of village teachers and their relations to village local communities at the end of the 19th and the beginning of the 20th century. It is based on large source study of school chronicles in five Moravian districts (Vsetín, Zlín, Uherské Hradiště, Znojmo, Žďár nad Sázavou). Based on the analysis of chronicle reports, the authors define the auto-image of a teacher and reconstruct the hetero-image: how a teacher viewed the community and mutual relations. The study analyses situations that used to be a matter of frequent disputes between a teacher on the one side, and church administration, municipality, and local inhabitants on the other (teacher’s salary, school attendance, construction of a new school building, relation to local priest). The teacher who entered the local community as a strange element was on the boundary between the internal and external world (he was a state administration representative) and he had to build-up and defend his position. By means of defined situation, the authors search for deeper factors affecting the relations of the teacher with other engaged parties. The study puts stress on the importance of school chronicles for the study of social culture of the country, as well as on their contribution for ethnology of the village at the end of the19th and the outset of the 20th century.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies