Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O związkach między religijnością a konstruowaniem tożsamości osobistej przez młodzież

Tytuł:
O związkach między religijnością a konstruowaniem tożsamości osobistej przez młodzież
Religiosity and young peoples construction of personal identity
Autorzy:
Dorota Czyżowska
Kamila Mikołajewska
Data publikacji:
2014
Tematy:
adolescencja
religijność
styl tożsamości
adolescence
identity style
religiosity
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zdaniem Eriksona (1964, 1965) ważnym elementem kształtowania dojrzałej i zintegrowanej tożsamości jest wypracowanie osobistego stosunku do religii. Celem prezentowanego badania było określenie związku między religijnością a rozwojem tożsamości w okresie adolescencji. Trzystu uczniów krakowskich gimnazjów i liceów (w tym również szkół katolickich) wypełniło Skalę Centralności Religijności Hubera oraz Kwestionariusz Stylów Tożsamości Berzonsky'ego. Wyniki potwierdziły zakładany związek pomiędzy stylem tożsamości a religijnością, definiowaną jako system konstruktów umiejscowiony w systemie osobowości jednostki. Wskaźniki religijności w większości korelowały dodatnio ze stylem informacyjnym i normatywnym oraz negatywnie ze stylem dyfuzyjno-unikającym. Przywiązywanie wagi do religii i nadawanie jej ważnej roli w życiu wiązało się z posiadaniem dojrzalszego i adaptacyjnego stylu tożsamości. Brak zainteresowania religią występował natomiast u osób, których tożsamość jest fragmentaryczna i niezintegrowana. Odnotowano pewne różnice między uczniami szkół katolickich i niekatolickich.

According to Erikson (1964, 1965), developing our individual approach to religion is a very important part of our mature and integrated identity development. The aim of the present study was to determine the connection between religiosity and identity development in adolescence. 300 students of Cracow's high and junior high schools (including Catholic schools) filled in Polish versions of Huber's Centrality of Religiosity Scale and Berzonsky's Identity Style Inventory. The results confirmed the expected connection between identity styles and religiosity constructs defined as a system located in the personality of the individual. Indicators of religion correlated most positively with the normative and informational styles and negatively with the diffuse/avoidant style. Attaching weight to religion and giving it an important role in life was associated with having a more mature and adaptive identity style. Lack of interest in religion occurred in people whose identity was fragmented and nonintegrated. Some differences were noted between students of Catholic and non-Catholic schools.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies