Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polszczyzna młodzieży niepolskiego pochodzenia w Polsce na tle zmian w pojmowaniu wielokulturowości i wielojęzyczności

Tytuł:
Polszczyzna młodzieży niepolskiego pochodzenia w Polsce na tle zmian w pojmowaniu wielokulturowości i wielojęzyczności
Polish language spoken by youth of non-Polish origin in Poland in the light of changes in the understanding of multiculturalism and multilingualism
Autorzy:
Miodunka Władysław T.
Tematy:
wielokulturowość
wielojęzyczność
bilingwizm
język polski
mniejszości narodowe
mniejszości etniczne
imigranci
uchodźcy
multiculturalism
multilingualism
bilingualism
Polish language
national minority
ethnic minority
immigrants
refugees
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pierwszej części artykułu autor omówił zmiany w rozumieniu wielokulturowości, jakie zachodzą od ponad 20 lat w Polsce. Zmiany te można sprowadzić do stwierdzenia, że kultura polska zmienia się z kultury scentralizowanej, narodowej w kulturę wielocentryczną i zregionalizowaną. Wielokulturowość społeczeństwa polskiego istniała przez wiele wieków i stanowi trwały, ujawniany dziś element zbiorowej podświadomości. W rezultacie zjawisko wielokulturowości jest postrzegane jako motor procesu transformacji od pozornej jednorodności do wzmożonej różnorodności. W drugiej części artykułu zostały omówione zmiany edukacyjne w Polsce w zakresie nauczania języka polskiego dzieci mniejszości narodowych i etnicznych, imigrantów, repatriantów i uchodźców. Zmiany te zostały pokazane na tle procesu nauczania języka polskiego osób niepolskiego pochodzenia w ogóle oraz procesu certyfikacji znajomości języka polskiego, który ruszył w 2004 r., w roku wejścia Polski do Unii Europejskiej.

In the first part of the article the author discusses the changes in the understanding of multiculturalism that have been taking place in Poland for more than 20 years. These changes can be reduced to saying that Polish culture has been changing from the national and centralized one to the multicentric and regionalised one. It is neccesary to remember that multiculturalism has existed in Polish society for many centuries, and now, as a stable element, it is becoming a visible part of this society’s collective subconscious. As a result, the phenomenon of multiculturalism is seen as a driving force of the transformation of Polish society from the apparent homogeneity to the increased diversity. The second part of the article is dedicated to educational changes in Poland in the field of teaching Polish language to children from national and ethnic minorities, to migrants, repatriates and refugees. These changes are shown in the context of the process of teaching Polish language to people of non-Polish origin as well as of the process of certification of knowledge of Polish language, which started in 2004, the year of Poland’s accession to the European Union.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies