Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aby widz poczuł „flow”, czyli o zagranicznych filmach na ekranach Warszawy

Tytuł:
Aby widz poczuł „flow”, czyli o zagranicznych filmach na ekranach Warszawy
So That the Viewer Can Feel the Flow, Or on Foreign Films on Warsaw Screens
Autorzy:
Barbara Lena Gierszewska
Tematy:
Warsaw cinema screens
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autorka prezentuje recenzję książki Wojciecha Świdzińskiego „Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy” (2015). Gierszewska drobiazgowo opisuje zawartość książki, odnosi wyniki badań Świdzińskiego do tez ogłoszonych we wcześniejszych pracach Władysława Jewsiewickiego, Władysława Banaszkiewicza, Witolda Witczaka oraz Edwarda Zajička i wskazuje, że we wszystkich tych opracowaniach pojawia się podobna konstatacja, iż w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości na kinowych ekranach stolicy przeważały filmy niemieckie. Recenzentka docenia ogrom pracy, jaką Świdziński włożył w opracowanie danych źródłowych oraz ich interpretację, ale jednocześnie ze znawstwem podpowiada, w których momentach autor mógł się rozminąć z prawdą bądź niesłusznie pominąć pewne cenne źródła archiwalne. Gierszewska konstatuje jednak, że praca Świdzińskiego w ogólnej ocenie budzi uznanie, zarówno jeśli chodzi o sam warsztat naukowy autora, jak i jego sprawność edytorską.

The author reviews Wojciech Świdziński’s book „Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy” [„What was On? Foreign Films on Polish Cinema Screens in the Years of 1918-1929 Using the Example of Warsaw”] (2015). Gierszewska presents in detail the content of the book, and relates Świdziński’s research results to the earlier work by Władysław Jewsiewicki, Władysław Banaszkiewicz, Witold Witczak and Edward Zajiček, noting that all of these authors argued that following regaining of independence Warsaw cinema screens were dominated by German films. The reviewer appreciates the immense work that Świdziński put into obtaining and analysing source data, however she also expertly points out where the author might be wrong, or where he might have omitted precious archive materials. Overall Gierszewska concludes that Świdziński’s work is worthy of recognition, especially in terms of his editing and research skills.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies