Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sprawność ortograficzna i interpunkcyjna uczniów klas I i II szkoły podstawowej – ocena tekstów przepisywanych

Tytuł:
Sprawność ortograficzna i interpunkcyjna uczniów klas I i II szkoły podstawowej – ocena tekstów przepisywanych
Spelling and punctuation efficiency of first and second grade students of primary school – evaluation of rewritten texts
Autorzy:
Horodecka Agnieszka
Data publikacji:
2020-11-15
Tematy:
ortografia
interpunkcja
błędy w pisaniu
ryzyko dysleksji
spelling
punctuation
errors in writing
dyslexia risks
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań ukierunkowanych na ocenę sprawności ortograficznej i interpunkcyjnej u uczniów klas I i II szkoły podstawowej. Materiał badawczy pochodzi z badań empirycznych A. Domagały i U. Mireckiej, referowanych w aspekcie sprawności grafomotorycznych w monografii pt. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7–13 lat (2010). Dla celów niniejszego opracowania autorka poddała analizie udostępniony jej materiał – łącznie 200 tekstów pozyskanych od uczniów (po dwie próbki od każdego dziecka). Grupę badaną stanowiło w tym wypadku 100 uczniów klas I i II (po 50 osób z każdego poziomu edukacji, równoliczne grupy dziewczynek i chłopców). Analiza materiału pozwoliła na rozpoznanie poziomu ortograficznego prac każdego ucznia i całej badanej populacji, w ramach przyjętej typologii błędów w pisaniu oraz dokonanie charakterystyki porównawczej sprawności uczniów z uwzględnieniem poziomu edukacji i płci osób badanych. W efekcie ukazano skalę problemów w pisaniu u uczniów klas I–II szkoły podstawowej – na podstawie oceny tekstów przepisywanych. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na wyższy poziom umiejętności w pisaniu u dziewczynek oraz mniejsze nasilenie błędów w próbach przepisania tekstu u uczniów klas II.

This article presents the results of studies aimed at assessing the efficiency of spelling and punctuation among primary school students of first and second grade. The research materials were derived from empirical research conducted by A. Domagała and U. Mirecka, used in terms of efficiency in the graphomotor monograph entitled Grafomotoryka u dzieci w wieku 7–13 lat (2010). For the purpose of this study the author has analyzed the available materials – 200 texts in total, obtained from the students (two samples from each child). In this case, the study was conducted on a group of 100 students (50 children from each level of education, equal groups of girls and boys). Analysis of the gathered materials allowed the identification of the spelling level of each student as well as the entire population, within the typology of errors in writing and after making characteristics of the comparative performance of students with level of education and gender of the tested subjects. As a result, the scale of writing problems of students in grades I–II of primary school was shown, achieved on the basis of the rewritten texts. The results of this study indicate a higher level of writing skills in girls and less severe errors in attempts to rewrite the texts in second grade pupils.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies