Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Education, innovations and development of local markets in CEE countries: problems and perspectives

Tytuł:
Education, innovations and development of local markets in CEE countries: problems and perspectives
Edukacja, innowacje i rozwój rynków lokalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej: problemy i perspektywy
Autorzy:
Dubrovina Nadiya
Hudakova Monika
Graser Stefan
Grimberger Veronika
Data publikacji:
2022
Tematy:
Central and Eastern Europe
CEE
spatial econometrics
innovations
labour market
educational potential
Europa Środkowo-Wschodnia
EŚW
ekonometria przestrzenna
innowacje
rynek pracy
potencjał edukacyjny
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper presents brief results of the analysis of educational potential dynamics and its relation with development of regional labour markets. The educational potential is described by the structure of the economically active population with different levels of education. The aim of the research was to study the impact of the educational potential of the economically active population on the development of regional markets in Central and Eastern Europe (CEE). Authors used for research the Eurostat data for the NUTS2 regions of the following CEE countries: Austria, Czechia, Germany, Hungary, Poland, and Slovakia. Analysis of the distribution of educational potential of the economically active population of these CEE countries at the regional level was carried out using the methods of spatial econometrics and statistics. Research results demonstrated: insufficient response of local markets to changes in the structure of educational potential and the level of investment in fixed assets; strong state regulation of the unemployment rate in the former post-socialist countries (Czechia, Poland, Hungary, Slovakia); complex relationships between labour productivity growth rates, average wages, changes in educational potential and unemployment rates; significant influence of the surrounding regional environment on the socio-economic processes taking place in certain regions.

Niniejszy tekst skrótowo prezentuje wyniki badań dynamiki potencjału edukacyjnego i jego związku z rozwojem rynku pracy. Potencjał edukacyjny przedstawia struktura ludności aktywnej zawodowo o różnym poziomie wykształcenia. Celem badań była analiza wpływu potencjału edukacyjnego ludności aktywnej zawodowo na rozwój rynków regionalnych w Europie Środkowo-Wschodniej (EŚW). Autorzy wykorzystali do badań dane Eurostatu dla regionów NUTS2 następujących krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Austrii, Czech, Niemiec, Węgier, Polski i Słowacji. Analizę rozkładu potencjału edukacyjnego ludności aktywnej zawodowo tych krajów na poziomie regionalnym przeprowadzono z wykorzystaniem metod ekonometrii przestrzennej i statystyki. Wyniki badań wykazały: niewystarczającą reakcję rynków lokalnych na zmiany w strukturze potencjału edukacyjnego i poziomie inwestycji w środki trwałe; silną regulację państwową stopy bezrobocia w byłych krajach postsocjalistycznych (Czechy, Polska, Węgry i Słowacja); złożone zależności między tempem wzrostu wydajności pracy, przeciętnymi płacami, zmianami potencjału edukacyjnego a stopami bezrobocia; znaczący wpływ otaczającego środowiska regionalnego na procesy społeczno-gospodarcze zachodzące w poszczególnych regionach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies