Tytuł pozycji:
Grafika polskich tygodników ilustrowanych drugiej połowy XIX wieku na przykładzie lwowskiego „Ogniska Domowego” (1883–1888) i „Strzechy” (1868–1873) oraz krakowskiego „Świata” (1888–1892 i 1893–1895) i „Włościanina” (1869–1879)
W artykule podjęto próbę kompleksowego zaprezentowania grafiki tygodników ilustrowanych Krakowa i Lwowa ukazujących się w drugiej połowie XIX wieku: „Ogniska Domowego” (Lwów 1883–1888), „Strzechy” (Lwów 1868–1873), „Świata” (Kraków 1888–1892 oraz 1893–1895) i (Lwów 1892) oraz „Włościanina” (Kraków 1869–1879). W badaniach posłużono się zaadaptowanym dla czasopism ilustrowanych schematem analizy grafiki prasy codziennej, opracowanym przez Wiktora Frantza, a obejmującym układ i szatę graficzną tygodnika. Do oceny wartości artystycznej tytułów prasowych wykorzystano ikonograficzno-ikonologiczną metodę badawczą Erwina Panofsky’ego, elementy teorii obrazu Romana Ingardena oraz ustalenia Henryka Wölfflina dotyczące stylu w sztuce.
This article presents a comprehensive survey of the illustrations and drawings in Polish weeklies of the second half of the 19th century, i.e. Ognisko Domowe (1883–1888), Strzecha (1868–1873), the Cracow Świat (1888–1892 and 1893–1895) and Włościanin (1869–1879). The methodology of this study is based on Wiktor Frantz’s model of analysis of the pictorial content of daily newspapers, adapted to the layout and conventions of the illustrated weeklies. It also draws on Erin Panofsky’s iconographic-iconological analyses, some elements of Roman Ingarden’s theory of the picture and Heinrich Wölfflin’s reflections on style in art in order to compare and assess the artistic quality of theseillustrated weeklies.