Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kulturotwórcza rola controllingu

Tytuł:
Kulturotwórcza rola controllingu
Culture-forming role of controlling
Autorzy:
Piwowarski Tomasz
Tematy:
kultura organizacyjna
badania etnograficzne
artefakty
controlling
budżetowanie
organizational culture
ethnographic research
artifacts
budgeting
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest zbadanie, czy wdrożenie systemu controllingu może wpływać na kształt kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Badania przeprowadzono wśród małych, średnich i dużych firm z branży automotive, sektora finansów oraz produkcji przemysłowej. Przyjęto podejście etnograficzne, co oznacza, że badania miały głównie charakter jakościowy, w formie nieustrukturalizowanego wywiadu antropologicznego. Uzyskany w ten sposób tekst etnograficzny stanowił klucz do zrozumienia kultur badanych przedsiębiorstw. Istotną metodą badawczą była także obserwacja uczestnicząca, która umożliwiła autorowi dostęp do tak zwanej wiedzy cichej – tacit knowledge. W wyniku przeprowadzonych badań wyłonił się obraz przedsiębiorstw z silną kulturą organizacyjną, dla których controlling stanowił ważną część ich tożsamości. W podsumowaniu pracy autor przedstawił zestawienie zidentyfikowanych controllingowych artefaktów oraz wynikających z nich kulturowych wartości.

The purpose of the work is to examine whether the implementation of the controlling system can affect the shape of the company’s organizational culture. The research was carried out among small, medium and large companies from the automotive industry, finance sector and industrial production. An ethnographic approach was adopted here, which means that the research was mainly of a qualitative nature in the form of an unstructured anthropological interview. The ethnographic text obtained in this way was the key to understanding the cultures of the studied enterprises. Participant observation was also an important research method, which enabled the author to access the so-called tacit knowledge. As a result of the research, a picture emerged of companies with a strong organizational culture for which controlling was an important part of their identity. In the summary of the work, the author presents a list of identified controlling artifacts and the cultural values.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies