Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Probabilistyczny model oceny nabywania kompetencji zawodowych

Tytuł:
Probabilistyczny model oceny nabywania kompetencji zawodowych
The probabilistic model for assessing the acquisition of vocational competencies
Autorzy:
Tomasz Wójciki
Data publikacji:
2014-09-15
Tematy:
kompetencje zawodowe
ocena kompetencji
probabilistyka
sztuczna inteligencja
sieć Bayesa
vacational competencies competencies assessment
probability
artificial intelligence
Bayesian network
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents an original competencies assessment model based on probabilistic methods. The key problems related to the diversity of competencies and functioning classifications are showed. Principles for the assessment of competencies using classical methods used by many research centers, companies and institutions in order to assess employees are presented. Competencies assessment model based on Bayesian network, which is directed graph, where the nodes represent specific attributes, whereas the edges represent the relationships, and the probability assigned to them, reflecting the structure of cause and effect for selected areas of domain are described. The principles for deter-mining the probability of obtaining a positive assessment for selected competencies, and the rules for calculating the total probability distribution for the whole structure of the graph, which is the basis of the model are presented. The advantages and limitations of the proposed probabilistic method are described.

Zaproponowany model oceny nabycia kompetencji zawodowych bazuje na zało-żeniu, że posiadanie określonej wiedzy lub umiejętności nazwanych grupą kompeten-cji podstawowych ma wpływ na inne umiejętności i wiedzę tworzące tzw. grupę kom-petencji zależnych, powiązaną z grupą podstawową, dla której prowadzone są procesy oceny metodami klasycznymi. Powiązania pomiędzy umiejętnościami, wiedzą oraz innymi atrybutami znajdującymi się w grupie podstawowej a atrybutami znajdującymi się w grupie kompetencji zależnych reprezentowane są w postaci acyklicznego grafu skierowanego, zbudowanego z węzłów oraz łączących je krawędzi. Węzły odwzoro-wują określone atrybuty (np. umiejętności, wiedzę teoretyczną), natomiast krawędzie to relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi atrybutami z przypisanymi do nich określonymi stopniami prawdopodobieństwa. Graf taki odwzorowuje strukturę kompetencji dla wybranego obszaru dziedzinowego i nazywany jest również siecią Bayesa.

Polish Journal Continuing Education

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies