Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Źródła wiedzy o unijnych rynkach pracy a aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów trzecich klas gimnazjum

Tytuł:
Źródła wiedzy o unijnych rynkach pracy a aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów trzecich klas gimnazjum
Sources of knowledge about EU labour markets and educational and professional aspirations of third grade students of secondary schools.
Autorzy:
Bierkowska Małgorzata
Tematy:
rynek pracy
wiedza
niewiedza
antywiedza
wiedza potoczna
aspiracje edukacyjno-zawodowe
labour market
knowledge
ignorance
anti-knowledge
common knowledge
educational and professional aspirations
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Znaczna część młodzieży kształtuje swoje aspiracje dotyczące zawodu i szkoły, uwzględniając możliwość pracy za granicą. Swoją wiedzę na temat unijnych rynków pracy, ich oczekiwań, poszukiwanych zawodów, wymagań w odniesieniu do poszczególnych zawodów, zasad zatrudniania Polaków, młodzież w większości czerpie z rozmów z osobami pracującymi za granicą i z mediów. Stwierdzono istnienie różnic zarówno w stopniu wpływu otwarcia unijnych rynków pracy dla polskich pracowników na aspiracje edukacyjno-zawodowe, jak również w treści i poziomie aspiracji między uczniami, mającymi w szkole zajęcia z doradcą zawodowym o unijnych rynkach pracy a tymi, z którymi w szkole nie poruszano tej tematyki. Wiedza na temat unijnych rynków pracy, uzyskana od szkolnego doradcy zawodowego, wpływa nie tylko na zwiększenie wpływu otwarcia unijnych rynków pracy na aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów, lecz także na wybierane przez młodzież zawody i szkoły ponadgimnazjalne, które są bardziej dostosowane do zapotrzebowania rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej.

A substantial part of youth shape their professional and school aspirations taking into account the possibility of working abroad. Young people draw their knowledge about EU labour markets, their expectations, searched jobs, requirements regarding specific jobs and the principles of employment of Polish people mainly from talks with people who work abroad and from the media. It has been stated that there are differences in the degree of EU markets opening impact for educational and professional aspirations of students. Moreover, there are also differences in the content and the degree of aspirations between students who have lessons about EU labour markets with a profession counselor at school and students with whom this topic was not raised. Knowledge about EU labour markets acquired from a school profession counselor affects the increase of impact of EU labour markets opening on educational and professional aspirations. It also has an influence on choosing by students jobs and secondary schools that are better adjusted to labour market needs in Poland and the European Union.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies