Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Informacja czy perswazja? Tytuły publikacji naukowych w świetle badań empirycznych

Tytuł:
Informacja czy perswazja? Tytuły publikacji naukowych w świetle badań empirycznych
Information or persuasion? Titles of scientific publications in the light of empirical research
Autorzy:
Pawłowski Adam
Łach Anna
Data publikacji:
2020
Tematy:
tytuły publikacji naukowych
komunikacja naukowa
trudność tekstu
recepcja tekstu naukowego
metody ilościowe
titles of scientific publications
scientific communication
text difficulty
reception of scientific text
quantitative methods
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem artykułu jest opis badań przeprowadzonych na korpusie tytułów publikacji naukowych z dziedziny lingwistyki, opublikowanych w serii „Język a Kultura”. W artykule podjęto analizę struktury tych tytułów, ich funkcji i efektywności perswazyjnej. Tę ostatnią badano, uwzględniając recepcję, mierzoną wskaźnikami ilościowymi (liczba pobrań z bezpłatnego serwisu), oraz kwantyfikowalne cechy strukturalne (poziom trudności, mglistość, długości elementów). Celem analiz było ustalenie, czy ukształtowanie językowe tytułów artykułów naukowych wpływa na poczytność tych tekstów. Wyniki badań wskazują, że o sukcesie publikacji naukowej decyduje przede wszystkim jej zawartość i prestiż autora, a w niewielkim stopniu tytuł. Odróżnia to naukowy obieg komunikacyjny od obiegu popularnego.

The topic of the article is a description of the research conducted on the corpus of titles of scientific publications in the field of linguistics, published in the series “Language and Culture”. The article analyses their structure, function and persuasive effectiveness. The latter was examined taking into account the reception, measured by quantitative indicators (number of downloads from the free web service), and quantifiable structural features (level of difficulty, readability, length of elements). The purpose of the analysis was to determine whether the language structure of scientific article titles affects their readership. Research results indicate that the success of a scientific publication is primarily determined by its content and author’s prestige, and to a small extent by the title. This distinguishes the scientific communication circulation from popular circulation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies