Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Akceptacja różnych rodzajów energetyki przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego

Tytuł:
Akceptacja różnych rodzajów energetyki przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych szkół ponadgimnazjalnych województwa lubelskiego
Autorzy:
Wójcik Anna Maria
Gajuś-Lankamer Ewa
Tematy:
energetyka OZE energetyka konwencjonalna nauczyciele szkoła ponadgimnazjalna poziom akceptacji Skala Likerta
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Sektor energetyczny w Polsce wymaga dostosowania do wymogów UE. Zmiany w nim nie mogą się odbyć bez poparcia społecznego wymagającego zwiększenia świadomości społecznej na temat różnych rodzajów energetyki i ich wpływu na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Kształtowanie świadomości społecznej jest procesem długotrwałym. Duży udział w nim ma edukacja szkolna, za którą odpowiedzialni są między innymi nauczyciele. Artykuł prezentuje wyniki badań diagnostycznych przeprowadzonych wśród nauczycieli biologii szkół ponadgimnazjalnych z wykorzystaniem Skali Likerta. Przedstawia poglądy badanych dotyczące wpływu energetyki z wybranych źródeł odnawialnych i konwencjonalnych na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę oraz ich opinie na temat obecności treści związanych z OZE i energetyką rozproszoną w edukacji szkolnej. Do oceny poziomu akceptacji nauczycieli dla różnych rodzajów energetyki wykorzystano średnie arytmetyczne. Poparcie nauczycieli dla OZE i energetyki rozproszonej zbadano dodatkowo wykorzystując odpowiedzi na pytania o gotowość ponoszenia wyższych kosztów na energię z OZE oraz bycia prosumentem energii. Uzyskane wyniki poziomu akceptacji wykazały, że największe poparcie otrzymała energetyka słoneczna. W dalszej kolejności znalazła się energetyka wodna i z wykorzystaniem biomasy. Słaby brak akceptacji odnotowano jedynie w przypadku energetyki węglowej. Nauczyciele ocenili bardzo nisko szkolną edukację ponadgimnazjalną w zakresie OZE i energetyki rozproszonej. Badani nauczyciele biologii, uczący w szkołach ponadgimnazjalnych, dostrzegają niewielką potrzebę doskonalenia w zakresie OZE i energetyki rozproszonej. Zbadanie poziomu akceptacji nauczycieli dla różnych rodzajów energetyki pozwoliło na określenie potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli w obszarze problematyki dotyczącej energetyki, które umożliwi wyposażenie tej grupy zawodowej w niezbędną wiedzę i umiejętności do prowadzenia efektywnej edukacji w szkole.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies