Tytuł pozycji:
Indykatory personalizmu ukryte w ziarnach Słowa
Artykuł bada koncepcję ziaren Słowa (Logos spermatikos) w kontekście teologii misji, odwołując się do wczesnochrześcijańskich apologetów, zwłaszcza św. Justyna. Autor podkreśla, że paradygmat „obecności ziaren Słowa w kulturach” potwierdza aktywną rolę elementów prawdy chrześcijańskiej w innych kulturach i filozofiach. Apologeci, broniąc chrześcijaństwa przed zarzutami ze strony pogaństwa i judaizmu, wykorzystywali filozofię grecką do wyrażania prawd wiary. Św. Justyn uznał, że w pogańskich filozofiach obecne są ziarna Słowa – elementy prawdy objawionej w Chrystusie. Podkreślał, że Bóg objawia się również poza chrześcijaństwem, co stanowi fundament dialogu międzyreligijnego. Szczególnie Sobór Watykański II nawiązał do koncepcji ziaren Słowa jako kluczowego argumentu w procesie inkulturacji i teologii religii. Opcja ta jest ciągle aktualna w teologii misji i wskazuje na potrzebę roztropnego rozeznania ewangelicznych wartości obecnych w różnych kulturach. Sobór Watykański II oraz współczesna misjologia kładą nacisk na poszanowanie godności ludów i kultur, co sprzyja skutecznemu przepowiadaniu Ewangelii.
The article explores the concept of the seeds of the Word (Logos spermatikos) in the context of the theology of mission, referring to early Christian apologists, especially St. Justin. The author emphasizes that the paradigm of the “presence of the seeds of the Word in cultures” confirms the active role of elements of Christian truth in other cultures and philosophies. Apologists, defending Christianity against accusations from paganism and Judaism, used Greek philosophy to express the truths of faith. St. Justin recognized that seeds of the Word are present in pagan philosophies – elements of the truth revealed in Christ. He emphasized that God also reveals himself outside Christianity, which is the foundation for interreligious dialogue. The Second Vatican Council in particular referred to the concept of seeds of the Word as a key argument in the process of enculturation and theology of religion. This option is still relevant in the theology of mission and points to the need for a prudent discernment of the Gospel values present in different cultures. The Second Vatican Council and contemporary missiology emphasize respect for the dignity of peoples and cultures, which favours effective proclamation of the Gospel.