Tytuł pozycji:
Poznawcza koncepcja funkcjonowania człowieka, odniesienia do resocjalizacji nieletnich – możliwości zmiany w kierunku jednostki samodzielnej
Pedagogika resocjalizacyjna stała się w ostatnich latach nauką bardzo dynamiczną, głównie ze względu na poszukiwanie efektywnych metod i form pracy z osobami niedostosowanymi społecznie. Praktycy stawiając sobie kolejne cele do realizacji w ramach indywidualnych planów pracy z wychowankami, wskazują na zmiany w sposobie myślenia współczesnych nieletnich niedostosowanych społecznie. Zatem droga do efektywnej zmiany ich zachowania to rozwój struktur poznawczych poprzez organizowanie takich sytuacji i zadań, które będą rozwojowe dla młodego człowieka, będą dostarczały mu materiałów do budowania nowej tożsamości, będącej podstawą człowieka samodzielnego i podejmującego właściwe decyzje dla siebie jak i społeczności, w której żyje.
Social rehabilitation has been changed for many years; it has become a dynamic science. The educators are still looking for new methods and techniques. They put purposes and they are going to achieve them within individual plan of resocialization. But they are agree that the most effective way of changing the bad behavior is to change the cognitive structures. The main purpose of social rehabilitation is to make an independent person. It is necessary to help under age criminals to make their new identity. They have to participate and act in new situations which can supply them new information and knowledge.