Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia dziewcząt i chłopców z języka polskiego?

Tytuł:
Czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia dziewcząt i chłopców z języka polskiego?
Can primary school teachers grade the literacy level of girls and boys objectively?
Autorzy:
Skórska Paulina
Świst Karolina
Grygiel Paweł
Humenny Grzegorz
Modzelewski Michał
Dolata Roman
Tematy:
język polski
model wielu wskaźników i wielu przyczyn
oceny szkolne
płeć
stronniczość
zróżnicowane funkcjonowanie pozycji testowej
literacy
multiple indicators multiple causes
MIMIC model
grading
gender
bias
differential item functioning
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dotychczasowe badania sugerują, że w okresie wczesnoszkolnym przy tym samym poziomie umiejętności z zakresu języka ojczystego nauczyciele wyżej oceniają osiągnięcia szkolne dziewczynek niż chłopców. Celem artykułu jest weryfikacja tej hipotezy. Wykorzystano (a) oceny osiągnięć uczniów wystawione przez nauczycieli poza procesem nauczania (dla celów badawczych) i (b) wyniki standaryzowanych testów osiągnięć z języka polskiego. Analizy uwzględniające potencjalną stronniczość pozycji testowych ze względu na płeć ucznia przeprowadzono metodą modelowania wielu wskaźników i wielu przyczyn (MIMIC). Wykorzystano dane pochodzące z ogólnopolskiego badania 4144 uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej. Zgodnie z przewidywaniami, nauczyciele wyżej oceniali osiągnięcia dziewczynek niż chłopców, ale ta różnica zanikła, gdy do modelu analizy włączono wyniki standaryzowanych testów. Okazuje się więc, że nauczyciele potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia szkolne z języka polskiego dziewczynek i chłopców.

Research suggests that primary school teachers grade the reading and writing skills of girls higher than of boys, even when they have the same level of ability. In this article, we try to verify this hypothesis. We analysed (a) teachers’ grades (prepared particularly for the purpose of this research), and (b) achievement test results, which controlled for the differential item functioning due to gender. We used multiple indicators, the multiple causes (MIMIC) model on a representative sample of 4144 Polish third-grade students. Teachers graded girls’ ability levels higher. However, the difference disappeared when we controlled for the test-based ability level. Therefore, we conclude that teachers can grade literacy levels without gender bias.

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2017/3-4-pomiarowcy-czy-nauczyciele-potrafia.pdf

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies