Tytuł pozycji:
Business Tourism as an Instrument for Changing the Image and Sustainable Metropolisation of Postindustrial Cities as Exemplified by the City of Katowice in Poland
Postindustrial agglomerations struggling with image deficits and environmental problems are looking for new development paths to take. One of these paths can bring about the development of business tourism, including the industry of the organisation of meetings and events. The unique and attractive character of the place can favour taking such a direction. The business tourism sector can therefore become an instrument contributing to the sustainable metropolisation of the city by building up its position in the global network of flows. The development of the meetings and events sector allows, therefore, for a change of image, for a re-evaluation of endogenous resources, including those relating to the industrial past, and for tapping into the unlimited resources of the global network. Increased attention in this network may lead to an influx of more events, and of investors as well. Replacing heavy industry with an enlarged service sector and modern industry based on flexible and innovative small and medium-sized enterprises fosters sustainable development. The meetings and events industry can become a tool for sustainable development and the promotion of its ideas, related to the UN Sustainable Development Goals (SDGs). The trajectory outlined above seems very promising. However, to some extent, it is just a hypothesis. The author undertakes to test it on the example of Katowice, a former industrial city which has decided to follow the route outlined above to become a city that hosts many events, including the COP24 summit in 2018. In the article, the author presents empirical research studies whose authors tried to determine whether the path the city has chosen has a real impact on its image and development. The author also deals with the question of the sustainability of such a development path and the conditions for its self-support in the context of the COVID-19 pandemic crisis.
Aglomeracje poprzemysłowe borykające się z deficytem wizerunku i problemami ekologicznymi poszukują nowych ścieżek rozwoju. Jedna z nich może oznaczać rozwój turystyki biznesowej, w tym przemysłu spotkań i wydarzeń, czemu sprzyja wyjątkowy charakter miejsca i jego atrakcyjność. Sektor turystyki biznesowej może zatem stać się narzędziem zrównoważonej metropolizacji miasta pomóc w budowaniu jego pozycji w globalnej sieci przepływów. Rozwój sektora spotkań i wydarzeń pozwala na zmianę wizerunku, rewaloryzację zasobów endogennych, także tych odnoszących się do przeszłości przemysłowej oraz sięgnięcie po nieograniczone zasoby sieci globalnej, gdzie zdobycie uwagi prowadzi do napływu kolejnych wydarzeń, ale także inwestorów. Zrównoważonemu rozwojowi sprzyja zastępowanie przemysłu ciężkiego sektorem usług oraz nowoczesnym przemysłem opartym na elastycznych i innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstwach. Sam przemysł spotkań i wydarzeń może stanowić narzędzie zrównoważonego rozwoju oraz promowania jego idei odnoszących się do celów zrównoważonego rozwoju ONZ (SDGs). Nakreślona wyżej trajektoria jest bardzo obiecująca, jednak po części jest tylko hipotezą, testowaną przez autora na przykładzie Katowic, dawnego miasta przemysłowego, które postanowiło podążać nakreślonym wyżej szlakiem, stając się miastem goszczącym wiele wydarzeń, w tym szczyt COP 24 w 2018 roku. Autor prezentuje badania empiryczne, których autorzy starali się ustalić, czy obranie takiej ścieżki efektywnie wpływa na wizerunek i rozwój miasta. Autor mierzy się z pytaniem o trwałość takiej ścieżki rozwoju i warunki jej samopodtrzymywania, także w kontekście kryzysu branży turystycznej wywołanego pandemią COVID-19.