Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Inteligentna automatyzacja procesów finansowo-księgowych w centrach outsourcingu procesów biznesowych w Polsce

Cel: Celem artykułu jest ocena stopnia inteligentnej automatyzacji procesów finansowo- -księgowych w centrach usług działających na rynku outsourcingu procesów biznesowych w Polsce oraz próba określenia trendów i perspektyw dotyczących przyszłości. Metodyka/podejście badawcze: Głównym materiałem badawczym były raporty doty-czące sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce za lata 2017–2023. Zastosowano przegląd literatury przedmiotu, analizę przypadków i wnioskowanie dedukcyjne. Wyniki: Uzyskane wyniki świadczą o tym, że rynek outsourcingu procesów finansowo- -księgowych w Polsce zmienia się. Następuje stopniowy wzrost zaawansowania usług świadczonych przez centra usług outsourcingu procesów biznesowych (BPO), usług wspól-nych (SSC) i globalnych usług biznesowych (GBS). Niewątpliwym motorem zmian jest technologia, która niesie ze sobą potencjał transformacyjny. Technologia zmienia charak-ter pracy – z powtarzalnej na pracę wymagającą wnikliwej analizy i rozwiązywania złożo-nych problemów. W centrach usług wzrasta tendencja do wdrażania inteligentnej automa-tyzacji procesów (IPA), która obejmuje m.in. rozwiązania zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA) z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). Coraz częstsza automatyza-cja powtarzalnych procesów finansowo-księgowych jest uwarunkowana potrzebą optymali-zacji kosztów, zwiększeniem szybkości obsługi oraz poprawą jakości świadczonych przez centra outsourcingowe usług. Ograniczenia/implikacje badawcze: Przedstawione w artykule wnioski są ważne z punktu widzenia rozwoju i doskonalenia procesów finansowo-księgowych. Mają walor poznawczy i mogą być przedmiotem analiz decydentów na różnych poziomach zarządzania w centrach usług w Polsce i na świecie. Oryginalność/wartość: Artykuł zmniejsza lukę badawczą w zakresie inteligentnej au-tomatyzacji procesów finansowo-księgowych. Przeprowadzone badania wpisują się w nurt ciągłego usprawniania procesów biznesowych. Zaprezentowane wnioski mogą być punktem wyjścia do podjęcia badań w ujęciu makroekonomicznym, ze szczególnym uwzględnieniem badań jakościowych

Purpose: The aim of the article is to assess the degree of intelligent automation of financial and accounting processes in services centres that operate in the business process outsourc-ing (BPO) market in Poland and to identify future trends and prospects. Methodology/approach: The main research data comprise various reports on the modern business services sector in Poland for 2017–2023. The methods used in the research include a literature review, case study analysis, and deductive reasoning. Findings: The research results have shown that the financial and accounting process out-sourcing market in Poland is changing. There has been a gradual advancement of services provided by BPO, shared services centres (SSC) and global business services (GBS) centres. An undoubted driver of the change is technology, which brings transformative potential. This technology is changing the nature of work – from repetitive work to work that requires in-depth analysis and complex problem-solving. There is an increasing tendency to imple-ment intelligent process automation (IPA), which includes, among other things, robotic pro-cess automation (RPA) solutions using artificial intelligence (AI), in service centres. The increasing automation of repetitive financial and accounting processes is driven by the need to optimize costs, increase the speed of service and improve the quality of services provided by outsourcing centres. Research limitations/implications: The conclusions presented in the article are im-portant for the development and improvement of financial and accounting processes. They are of cognitive value and can be analyzed by decision-makers at various management levels in service centres in Poland and worldwide. Originality/value: The article narrows the research gap in the field of intelligent automa-tion of financial and accounting processes. The research is part of the trend to continuously improve business processes. The conclusions can be a starting point for future research con-ducted from a macroeconomic perspective, with a particular focus on qualitative research.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies