Tytuł pozycji:
Nowelizacja z 2018 r. (art. 52 §2a kodeksu w yborczego) na tle rozważań o gwarancjach realizacji czynnego prawa w yborczego przez osoby niepełnosprawne. Aspekty praktyczne
Przedmiotem rozważań poczynionych w artykule była analiza praktyczna nowelizacji polskiego prawa wyborczego odnoszących się do zagadnienia zapewnienia osobom nie-pełnosprawnym udziału w procedurze wyborczej. Analizie zostały poddane dane staty-styczne(Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002 r., 2011 r.) akty normatywne z zakresu prawa wyborczego, prawa ubezpieczeń, poglądy doktryny. Roz-ważania zostały uzupełnione prezentacją przykładów z praktyki realizacji praw wybor-czych niepełnosprawnych. Nowelizację Kodeksu wyborczego wprowadzona ustawą z 11 stycznia 2018 r. poprzez dodanie § 2a do art. 52 – moim zdaniem – należy ocenić pozy-tywnie. Uważam, że polskie prawo wyborcze przyjmuje prawną definicję niepełnospraw-ności. Artykuł kończy postulat de lege ferenda.
The subject of the considerations made in the article was a practical analysis of the amend-ment to the Polish electoral law relating to the issue of ensuring the participation of disa-bled people in the election procedure. Statistical data (National Population and Housing Census of 2002, 2011) have been analyzed, also – normative acts in the field of electoral law, insurance law and doctrine views. The considerations were supplemented with the presentation of examples from the practice of exercising the electoral tights of the disa-bled. The amendment to the Electoral Code made by the Act on 11 January 2018 by add-ing § 2 a to art. 52 – in my opinion – should be assessed positively. I think that Polish electoral law adopts the legal definition of disability. The article ends with the postulate de lege ferenda.