Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Press without Children, Children without the Press? Modern Magazines for Children in Poland

Tytuł:
The Press without Children, Children without the Press? Modern Magazines for Children in Poland
Prasa bez dzieci, dzieci bez prasy? Współczesne czasopisma dla dzieci w Polsce
Autorzy:
Bogumiła Staniów
Katarzyna Biernacka-Licznar
Data publikacji:
2013-12-20
Tematy:
children
periodicals
Poland
press
reading
czasopisma
czytelnictwo
dzieci
Polska
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents educational, entertaining and religious magazines for children in Poland. The author selected eleven magazines for children aged 7–12 to analyse their content and editorial form. Both the printed and the electronic versions of the magazines as well as their websites were compared. Additionally, a survey of 254 primary school pupils was conducted to assess the value of children’s magazines as a source of information and/or entertainment. According to the survey, the magazines are of little interest to contemporary children. The research shows poor correlation between reading printed and online press and stimulating children’s reading skills as well as helping them become good readers. Despite the children’s awareness of the press value, they seldom make use of it. However, a tendency to choose electronic versions instead of printed ones, a visible trend in adult magazines, was not indicated.

Czasopisma edukacyjne, rozrywkowe i religijne w Polsce. Omówiono 11 tytułów pism dla dzieci w wieku 7–12 lat. Przeanalizowano ich zawartość oraz charakterystyczne elementy formy edytorskiej. Zwrócono uwagę na wersje elektroniczne czasopism dziecięcych oraz na powiązane z nimi, samodzielne strony www. Na podstawie sondażowego badania ankietowego przeprowadzonego wśród 254 uczniów szkół podstawowych oceniono przydatność współczesnych polskich czasopism dla dzieci pod kątem treści informacyjnych, edukacyjnych i służących rozrywce. Określono preferencje młodych odbiorców czasopism zarówno w zakresie treści, jak i formy (tradycyjna-elektroniczna). Zauważono brak trendu widocznego w prasie dla dorosłych: odchodzenia od wersji papierowych na rzecz odpowiedników elektronicznych. Brak też przesłanek mówiących o tym, że korzystanie z tradycyjnych czasopism lub czasopism on-line przyczynia się do rozwoju czytelnictwa u dzieci oraz wyrabiania umiejętności i nawyków obcowania ze słowem drukowanym. Badani uczniowie wprawdzie doceniali znaczenie i wartość czasopism, ale niestety rzadko z nich korzystali, najczęściej z powodu atrakcyjnych dodatków.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies