Tytuł pozycji:
Model biznesu w świetle Założeń koncepcyjnych sprawozdawczości finansowej z 2018 roku
Cel: Celem artykułu jest wskazanie możliwego wpływu modelu biznesu na sprawozdanie finansowe w świetle Założeń koncepcyjnych sprawozdawczości finansowej z 2018 roku. Metodyka/podejście badawcze: Z jednej strony dokonano przedstawienia stanu fak-tycznego (podstawą były Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej), z drugiej sformułowano sądy wartościujące odnoszące się do rozważań zawartych w artykule. Wyniki: Stwierdzono, że model biznesu w ograniczonym stopniu wpływa na zakres uzy-skiwanych informacji w sprawozdaniu finansowym. Obszarami sprawozdawczości finanso-wej, w których model biznesu może mieć zastosowanie, są wycena (i związany z nią wybór zasad rachunkowości), jak również prezentacja i ujawnianie informacji. Oryginalność/wartość: Próba wskazania, że model biznesu – chociaż nie bezpośrednio – ma wpływ na niektóre zasady określone w gruntownie przebudowanych i dotychczas nieeksplorowanych pod tym kątem Założeń koncepcyjnych.
Purpose: The purpose of the article is to indicate the possible impact of the business mod-el on financial statements in the light of the Conceptual Framework for Financial Report-ing (CF) of 2018. Methodology/approach: The current state is presented (the basis were CF of 2018), and value judgments are formulated regarding the considerations contained in the article. Findings: The business model has a limited influence on the scope of information included in financial statements. Measurement (and the associated choice of accounting policies) and the presentation and disclosure of information are areas of financial reporting in which the business model may apply. Originality/value: The attempt to indicate that the business model – although not directly – has an impact on some of the principles set out in the thoroughly rebuilt and hitherto un-explored CF.