Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Między dominacją a „zbanalizowanym partnerstwem”. Koncepcja dziecka i wychowania w rodzinie egalitarnej

Tytuł:
Między dominacją a „zbanalizowanym partnerstwem”. Koncepcja dziecka i wychowania w rodzinie egalitarnej
Between domination and „trivialized partnership”. A conception of a child and upbringing in an egalitarian family
Autorzy:
Joanna Ostrouch-Kamińska
Data publikacji:
2013
Tematy:
rodzicielstwo
partnerskie wychowanie
rodzina egalitarna
podmiotowość dziecka
parenthood
egalitarian upbringing
egalitarian family
subjectivity of a child
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In contemporary social sciences, including educational ones, the situation of children in working parents’ families, especially in families from the so-called Polish middle class, is presented in terms of a number of risks in the children’s development. Parents’ individualism, egocentrism, focus on self-realization, and development of their professional careers on the one hand, and on the other hand – „possession” of children as an inherent „attribute” of contemporary success are the frame of most narratives about childhood and a child’s place in the contemporary family. The aim of this article is to look at the situation of a child in a dual-career family in terms of changes in the child’s situation/ position and childhood as well as development opportunities that this change may create. The purpose of this article is to complete the discourse of „childhood crisis” of reflections from the discourse of „childhood transformation”; of reflections based on the results of research on constructing and implementing egalitarian reality and equality in a dual- career family, including egalitarian relations with children; of reflections, in which a concept of a child as a partner, a subject, a person with his/her own dignity and respect (as for example in the conception of Janusz Korczak) is significantly different from the concept of a child as an object of parental interaction, and is located between the domination of both parents and parental aspirations in education and a „trivialized partnership”, that is an escape by parents from taking a real responsibility for the education and upbringing of their children in the direction of building “friendly” relationships with them.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies