Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Test podłużnej niezmienności modelu podwójnego czynnika na przykładzie Kwestionariusza poczucia integracji rówieśniczej

Tytuł:
Test podłużnej niezmienności modelu podwójnego czynnika na przykładzie Kwestionariusza poczucia integracji rówieśniczej
Testing the longitudinal invariance of the bifactor model using the example of The Perceived Peer Integration Questionnaire
Autorzy:
Paweł Grygiel
Data publikacji:
2016-06-30
Tematy:
socjologia
podłużna niezmienność pomiarowa
model podwójnego czynnika
postrzeganie relacji rówieśniczych
rzetelność
zmiany rozwojowe
sociology
longitudinal invariance
bifactor model
peer relationships
reliability
developmental changes
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W badaniach podłużnych zmiany badanego konstruktu mogą być interpretowane jedynie pod warunkiem spełnienia założenia o podłużnej niezmienności pomiarowej. Celem artykułu jest systematyczne testowanie podłużnej niezmienności pomiarowej modelu podwójnego czynnika z użyciem równań strukturalnych. Badany konstrukt zmierzono Kwestionariuszem poczucia integracji rówieśniczej (PIR) w trzech falach ogólnopolskiego badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (N = 4349). Wyniki wskazują, że PIR jest narzędziem rzetelnym, substancjalnie jednowymiarowym, o strukturze podwójnego czynnika, niezmiennym konfiguralnie, metrycznie i skalarnie, ale nie ściśle. Można więc przyjąć, że w kolejnych falach badania układ czynników, wielkość ładunków czynnikowych i progów nie różnią się znacząco od siebie, ale rzetelność pomiaru jest różna: niższa w klasie 3 niż w klasach 5–6. Artykuł ukazuje także konsekwencje niespełnienia założeń związanych z niezmiennością pomiarową dla wyników analiz statystycznych.

In longitudinal data, changes in constructs over time can only be sensibly interpreted if the measured variables are assumed to be invariant across time. This article uses the empirical example of The Perceived Peer Integration Questionnaire (PPI) and three rounds of the nationwide study on School conditions of education effectiveness (N = 4349) to illustrate the use of structural equation modeling to systematically test the measurement invariance of the bifactor model across time. The results prove that the PPI questionnaire is a reliable tool; it is substantially one-dimensional, with a bifactor structure, a longitudinally invariant measurement: configural, metric and scalar, but not strict. We can therefore assume that even though the factor patterns, size of factor loadings and thresholds do not differ significantly in successive editions of the study, the level of reliability of the measurement cannot be considered invariant over time. A lower level of measurement reliability was recorded for grade 3 than for grades 5 or 6. The article also shows the consequences of ignoring the assumptions relating to longitudinal invariance on the results of the statistical analysis.

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2016/2-5-grygiel-test-podluznej-niezmiennosci.pdf

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies