Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja religijna w szkołach publicznych w Finlandii

Tytuł:
Edukacja religijna w szkołach publicznych w Finlandii
Religious Education in Public Schools in Finland
Autorzy:
Małgorzata Czuryk
Tematy:
szkoła
religia
etyka
pluralizm
school
religion
ethics
pluralism
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza publikacja prezentuje model edukacji religijnej w szkołach publicznych w Finlandii. Edukacja ta ma charakter obligatoryjny, „słabo wyznaniowy” i ukierunkowana jest na wyznania chrześcijańskie. Nauczanie religii lub etyki tworzy integralną część przebiegu procesu nauczania, które włączone jest w ramowe cele szkoły. W fińskich szkołach nie zdecydowano się na wprowadzenie modelu edukacji religijnej, który łączyłby w sobie nauczanie o religiach. Przyjęcie przez fińskiego prawodawcę zasady, że każdy powinien mieć prawo uczęszczania na lekcje wyznawanej religii prowadzi do powstawania zagadnień problemowych, które zostały wskazane w niniejszym artykule. Ponadto, w publikacji wskazano relacje państwo–Kościół, gdyż wywierają one bezpośredni wpływ na zasady tej edukacji oraz wskazano, że edukacja w Finlandii należy do zadań z zakresu administracji publicznej i finansowana jest ze środków publicznych.

The paper presents a model of religious education in public schools in the Republic of Finland. The education there is mandatory, but its character is “slightly religious” and is focused on the Christian religion. The teaching of religion or ethics forms an integral part of the learning process, which is included in the framework objectives of the school. It should be noted, that there was decided not to introduce a model of religious education, which would contain teaching about various religions. However, the Finnish legislature adopted the rule that everyone should have the right to attend religion lessons, according to their own faith. This was the basis to identify problematic issues presented in the article. In addition, the Author would like to explain the relationship between state and Church, because it has a direct impact on the teaching principles of religious education. Also, it should be noted that the education in Finland is one of the tasks in the field of public administration and is financed from public funds.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies