Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompetencje europejskich mentorów i tutorów

Tytuł:
Kompetencje europejskich mentorów i tutorów
Competences of the European mentors and tutors
Autorzy:
Jolanta Religa
Data publikacji:
2014-06-10
Tematy:
szkolenia na stanowisku pracy kompetencje
mentor
tutor
certyfikacja
jakość
work based-learning
competence
certification
quality
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents the results of research and development works implemented by international partnership in the frame the Lifelong Learning Programme. CertiMenTu Project refers to the process of mentoring and tutoring in continuing vocational education, especially to work-based learning. International team of researchers developed the unified competence profiles for tutors and mentors that can be related to the European Qualifications Framework. On the base of that, there was developed an ISO 17024:2003 based certification scheme, which for the first time provides tutors and mentors with a competence certification based on an international standard and enables their workforce mobility with an internationally recognized competence certificate in hand.

Prace zrealizowane dotychczas przez międzynarodowy zespół badawczy w znacznym stopniu porządkują kwestie związane z rolą i kompetencjami zawodo-wymi mentorów i tutorów. Ujęcie ich w sposób ujednolicony, uwzględniający do-świadczenia, tradycje oraz uwarunkowania społeczno-ekonomiczne różnych krajów zaowocowało europejskimi matrycami kompetencji, wpisującymi się w założenia ERK. To z kolei otworzyło możliwość potwierdzania i certyfikowania kompetencji mentorów i tutorów według ujednoliconych procedur zgodnych ze standardami jako-ści ISO. W ramach projektu CertiMenTu współfinansowanego przez Komisję Europejską uczestnicy pilotażowych szkoleń będą mieli możliwość bezpłatnego certyfikowania swoich kompetencji w akredytowanej austriackiej firmie certyfikującej. Wśród zaled-wie 12 instytucji uprawnionych w Polsce do certyfikacji kadr pod kątem zgodności z normami ISO 17024: 2003 nie ma takiej, która w obszarach certyfikowanych kom-petencji uwzględniałaby mentorów lub tutorów . Przygotowane w ramach współpracy międzynarodowej narzędzia, procedury i formularze związane z procesem certyfikacji, stanowią atrakcyjny produkt, który może stanowić przyczynek do wypełnienia tej luki i który po zakończeniu fazy testowej będzie gotowy do wdrożenia na szerszą skalę.

Polish Journal Continuing Education

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies