Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sondaż perswazyjny – charakterystyka podejścia badawczego

Tytuł:
Sondaż perswazyjny – charakterystyka podejścia badawczego
Persuasive survey – characteristics of the research approach
Autorzy:
Dorota Szaban
Krzysztof Lisowski
Data publikacji:
2013-12-31
Tematy:
sondaż perswazyjny
konsultacje społeczne
społeczeństwo obywatelskie
konflikt społeczny
metodologia badań
Persuasive survey
public consultation
civil society
social conflict
research
methodology
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Równolegle z wprowadzaniem nowych metod i technik badawczych dotyczących rozwoju technologicznego pojawiają się nowe obszary badawcze związane z rozwojem społeczeństwa obywatelskiego. Coraz więcej decyzji podejmowanych jest na podstawie konsultacji społecznych, które czasami przyjmują proste formy, ale niekiedy wymagają przygotowania nowatorskich rozwiązań metodologicznych (m.in. sondaże deliberatywne, metody badań eksperckich Delphi, itp.). Tego typu badania łączą w sobie możliwość praktycznego zastosowania wyników badań oraz naukowego rozpoznania procesów społecznych i ich dynamiki. W nowatorskich podejściach wykorzystuje się elementy tradycyjnie rozumianej metodologii badań (sondaże, wywiady, obserwacje), ale lokowane są one w nieco innym kontekście, co zmienia charakter stosowanych procedur i nadaje im nową jakość – np. badania przyjmują charakter wydarzenia całodziennego, zwiększa się liczba osób jednocześnie uczestniczących w dyskusji, zmienia się strategia rekrutacji, badanie zbliża się swoim charakterem do schematów eksperymentalnych. Problemem, który w naszej opinii jest obiecujący i daje szerokie możliwości wykorzystywania różnych metod i technik badawczych, są konsultacje społeczne. Stanowią one element wymagany przy podejmowaniu decyzji związanych z wprowadzaniem znaczących inwestycji i decyzji w społecznościach lokalnych. W artykule prezentujemy własne doświadczenia z tego typu badaniami dotyczącymi rozpoznania siły argumentacji eksperckiej na zmianę postaw wobec inwestycji energetycznej, której powstanie planowane jest na terenie województwa lubuskiego. Przedsięwzięcie badawcze nazwaliśmy sondażem perswazyjnym. Nasza uwaga koncentrować się będzie na przedstawieniu celowości tego typu postępowania, opisie procedury prowadzenia badań (z uwzględnieniem wszystkich etapów procesu badawczego) oraz ewaluacji przedsięwzięcia.

There are two parallel ways nowadays, which decides of the background of social research – on one hand we have new methods and techniques associated with the technological development, on the other we can introduce new areas of research related to the idea of civil society. Public decisions are more often made on the basis of public consultations – sometimes they have simple forms, but sometimes use some kind of methodological innovation (such as deliberative polls, Delphi groups, etc.). Such studies combine the possibility of practical application of research results and scientific recognition of the social processes and dynamics. Preparing public consultations innovative researches use elements of classical methodology (surveys, interviews, observations), but put them in a slightly different context. That changes the nature of the procedures – f.e. conducting research become all day event, an increasing number of people participating in the discussion, new recruitment strategy. The problem, which in our opinion is becoming popular and offers great opportunities to use different methods and techniques is public consultations. Public consultations are a required element in making decisions related to the implementation of major investment and major decision-making in local communities. In this paper we present our experience with this type of research, for diagnosis expert reasoning power to change attitudes towards energy investment, which is expected to rise in Lubuskie. Survey research project called “persuasive survey”. Our attention will focus on the presentation of the desirability of this type of conduct, the description of test procedures (including all stages of the research process) and evaluation of the project.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies