Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza dyskursywno-genologiczna nazw telewizyjnych programów publicystycznych w Polsce (2005-2015)

Tytuł:
Analiza dyskursywno-genologiczna nazw telewizyjnych programów publicystycznych w Polsce (2005-2015)
The discursive and genealogical analysis of proper names of television current affairs programmes in Poland (2005-2015)
Autorzy:
Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa
Tematy:
media, telewizja
telewizyjny program publicystyczny
onomastyka
językoznawstwo
media
elevision
TV current affairs program
onomastics
linguistics
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule poddano analizie dyskursywno-genologicznej nazwy własne programów telewizyjnych i ich cechy językowo-pragmatyczne (strukturalne, semantyczne, funkcjonalne). Uwzględnione zostały zarówno czynniki kontekstowe (profilowanie kanału telewizyjnego, typ nadawcy medialnego, organizacja tzw. ramówki telewizyjnej), jak i uwarunkowania gatunkowe, które mają wpływ na formalno-semantyczne właściwości nazwy i jej funkcjonalność. Identyfikująca funkcja tytułów, choć obligatoryjna dla nazw własnych, bywa zakłócana z powodu ich identyczności lub podobieństwa, nadawcy bowiem większą wagę przywiązują do funkcji informacyjno-deskryptywnej oraz perswazyjnej niż nominacyjnej. Analiza leksykalno-semantyczna nazw dowodzi, że tytułu programów telewizyjnych pełnią przede wszystkim funkcję autoprezentacyjną i autopromocyjną.

In the article, the titles of television programmes and their linguistic and pragmatic (structural, semantic, functional) characteristics were subjected to a discursive and genealogical analysis. The analysis took into account both the contextual factors (profiling of the television channel, the type of the media broadcaster, broadcast scheduling) and generic determinants, which have an influence on formal and semantic properties of the name and its functioning. The identifying function of titles, even though it is obligatory for all proper names, is frequently distorted due to identity or similarity of titles as broadcasters pay more attention to their informative, descriptive and persuasive functions than to the identifying one. The lexical and semantic analysis of the names proved that titles of television programmes serve mainly the self-presentation and self-promotional functions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies