Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Relacja stanowionego i spontanicznego ładu gospodarczego – od ujęcia statycznego do ujęcia dynamicznego

Tytuł:
Relacja stanowionego i spontanicznego ładu gospodarczego – od ujęcia statycznego do ujęcia dynamicznego
Relationship between a Made and Spontaneous Economic Order: from the Static towards a Dynamic Approach
Соотношение между установленным и спонтанным порядком в экономике – от статистического подхода к динамическому
Autorzy:
Pysz Piotr
Jurczuk Anna
Moszyński Michał
Tematy:
neoclassical economics
ordoliberalism
economic order
drift of the economic order
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W przedłożonym artykule podjęto próbę reintegracji myślenia historycznego w teorii ekonomii. W pierwszej części artykułu autorzy analizują postępujący od ponad stu lat proces oddzielania się głównego nurtu neoklasycznej teorii od myślenia w kategoriach historycznych. Intencją autorów w drugiej części jest opracowanie podejścia badawczego stwarzającego, poprzez badanie dryfu ładu gospodarczego w długim okresie, szansę na uzyskanie postępu na drodze włączenia historii do teorii ekonomii. Badania tego rodzaju implikowałyby powrót myślenia w kategoriach historycznych do ekonomii i do odwiecznej, ale często zapominanej prawdy, iż historia może być jednak „nauczycielką życia”.

This article attempts to reintegrate historical thinking in economic theory. In the first part of the study the authors analyze a progressive, over more than a hundred years process of separation of the mainstream neoclassical theory from thinking in historical terms. The intention of the authors in the second part of the study is to develop a research approach which, by analysing the drift of the economic order in the long run, gives a chance to make progress towards the inclusion of the history into the theory of economics. Such studies would imply the return of thinking in historical terms to the economics and to the eternal, but often forgotten truth, that history may still be a “teacher of life”.

В статье авторы предприняли попытку реинтеграции исторического мышления в тео- рию экономики. В первой части статьи авторы анализируют длящийся более ста лет процесс отделения главного течения неоклассической теории от мышления в истори- ческих категориях. Цель авторов во второй части – выработка исследовательского под- хода, который путем исследования долговременных тенденций экономического порядка дает шанс продвинуться на пути включения истории в теорию экономики. Исследова- ния этого типа могли бы помочь вернуться к мышлению об экономике в исторических категориях и к вечной, но часто забываемой правде, что история, однако, может быть «учителем жизни».

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies