Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zarządzanie konfliktem w organizacji działającej w międzynarodowym otoczeniu – wpływ kultury narodowej

Tytuł:
Zarządzanie konfliktem w organizacji działającej w międzynarodowym otoczeniu – wpływ kultury narodowej
Conflict Management in Organisations Operating in an International Environment – the Impact of National Culture
Autorzy:
Jerzy Schroeder
Tematy:
konflikt
źródła konfliktu
style zarządzania konfliktem
kultury narodowe
conflict
sources of conflict
conflict management styles
national cultures
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem opracowania jest porównanie sposobów zarządzania konfliktami między pracownikami wywodzącymi się z różnych kultur narodowych. Poznanie sposobów zarządzania konfliktem jest bardzo istotne zwłaszcza w odniesieniu do wielokulturowej grupy pracowniczej. Ludzie wywodzący się z różnych kultur często odmiennie postrzegają cele, wartości i założenia dotyczące wielu aspektów wzajemnych relacji. Różnice te mogą tworzyć sytuacje konfliktowe. Indywidualizm–kolektywizm wydaje się najistotniejszym czynnikiem określającym sposób zarządzania konfliktem przez osoby wywodzące się z różnych kultur. Wyróżnia się następujące style reagowania na konflikt: kooperację, łagodzenie, dominację, unikanie i kompromis. Wyniki badań dotyczących zarządzania konfliktem wskazują, że ludzie wywodzący się z kultur indywidualistycznych preferują styl zarządzania konfliktem określany jako dominacja, a ludzie wywodzący się z kultur kolektywistycznych preferują łagodzenie i unikanie. W pracy przedstawione są modele rozwiązywania konfliktu międzykulturowego opracowane przez M. Kozana (model konfrontacyjny, model harmonii i model regulacyjny) oraz przez C. Clarke’a i D. Lippa (siedmioetapowy model rozwiązywania konfliktu). Istotne jest to, by menedżerowie w sytuacjach konfliktowych brali pod uwagę różnice kulturowe w sferze zarządzania konfliktem.

The study compares the preferences for conflict management of employees from different national cultures. The study of the way people from different cultures manage conflict is crucial in today’s globalised world, especially in a multicultural workforce. People from different cultures often have different goals, values and assumptions concerning many aspects of conflict interaction. These differences can create conflict situations. Individualism-collectivism appears to be the most influential factor in determining how people from different cultures manage conflict. Interpersonal styles of conflict management fall into five categories: integrating, obliging, dominating, avoiding and compromising. Studies on conflict management suggest that people from individualistic cultures tend to prefer a conflict-dominant management style, whereas people from collectivistic cultures tend to prefer obliging and avoiding conflict management styles. Finally, the paper presents models for resolving cross-cultural conflict created by M. Kozan (harmony model, confrontational model and regulative model) and by C. Clarke and D. Lipp (the seven-step conflict resolution model). The findings of this study suggest that managers should consider cultural differences in conflict management when diagnosing and intervening in conflict situations in different cultures.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies