Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Towards New Probabilistic Assumptions in Business Intelligence

Tytuł:
Towards New Probabilistic Assumptions in Business Intelligence
Autorzy:
Andrew Schumann
Andrzej Szelc
Data publikacji:
2015-01-31
Tematy:
business intelligence
additivity
measurability
non-additive measures
symbolic interactionism
symbolic value
non-Archimedean probabilities
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
One of the main assumptions of mathematical tools in science is represented by the idea of measurability and additivity of reality. For discovering the physical universe additive measures such as mass, force, energy, temperature, etc. are used. Economics and conventional business intelligence try to continue this empiricist tradition and in statistical and econometric tools they appeal only to the measurable aspects of reality. However, a lot of important variables of economic systems cannot be observable and additive in principle. These variables can be called symbolic values or symbolic meanings and studied within symbolic interactionism, the theory developed since George Herbert Mead and Herbert Blumer. In statistical and econometric tools of business intelligence we accept only phenomena with causal connections measured by additive measures. In the paper we show that in the social world we deal with symbolic interactions which can be studied by non-additive labels (symbolic meanings or symbolic values). For accepting the variety of such phenomena we should avoid additivity of basic labels and construct a new probabilistic method in business intelligence based on non-Archimedean probabilities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies