Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Přicházeli vhod i nevhod: Vančura a Mukařovský, Vančura a Peroutka

Tytuł:
Přicházeli vhod i nevhod: Vančura a Mukařovský, Vančura a Peroutka
They did and did not come in useful: Vančura and Mukařovský, Vančura and Peroutka
Autorzy:
Jiří Holý
Tematy:
Vladislav Vančura
Jan Mukařovský
Prague structuralism
Ferdinand Peroutka
pražský strukturalismus
Język:
czeski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article deals with the aesthetic views that Vladislav Vančura formulated in the late 1920s and early 1930s. Vančura sympathetically followed the emergence of Prague structuralism and its concepts. The dominant role of the aesthetic function in art met his requirement for “poeticity”, while in Vančura’s works the structuralists found suitable material to support their concepts. Jan Mukařovský wrote about Vančura in a positive light not only in the 1930s and 1940s, but also later on, when Vančura’s works found themselves in potential conflict with the demands of “realism” and “the people”. An example of the reverse case, i.e. a fundamental misunderstanding based on different ideas about literature, can be found in the criticism of Vančura’s novel The Last Judgement by Ferdinand Peroutka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies