Tytuł pozycji:
Teorie zachowań firm - część 1: teorie klasyczne A. Smitha, D. Ricarda i J. S. Milla
Theories of firms describe formation of firms, their development, and decline, firms behavior in business cycles, and means and goals at firm’s level. In each theory it is included a touch of history, culture and author’s self-interest. The presented outlines of classical theories of firms are our reinterpretation of A. Smith, D. Ricardo, J. S. Mill comments on producers and traders behavior.
Teorie zachowań firm opisują przyczyny powstawania, rozwoju i upadku firm, formy zachowań firm w zależności od fazy cykli gospodarczych (krajowych i zagranicznych gospodarek), środki i cele funkcjonowania firm. Ponieważ każda z teorii powstaje w określonych historycznie warunkach rozwoju gospodarki, toteż przy ich omawianiu należy uwzględnić ówczesny stan wiedzy, kultury oraz światopogląd i interesy osobiste autora teorii. W artykule zarysy teorii zachowań firm wynikają z mniej lub bardziej spójnych i wyraźnych uwag A. Smitha, D. Ricarda, J. S. Milla o zachowaniu producentów i handlowców. Wskażemy problemy weryfikowalności empirycznej i prognozowalności według tych teorii.