Tytuł pozycji:
QUID ISOCRATES DE BENE SUA GERENTIS VIRTUTE EXCULTA IUDICAVERIT
- Tytuł:
-
QUID ISOCRATES DE BENE SUA GERENTIS VIRTUTE EXCULTA IUDICAVERIT
ISOCRATES ON WELL CULTIVATED MIND
- Autorzy:
-
Danek, Zbigniew
- Współwytwórcy:
-
Zakład Literatury Łacińskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
Zbigniew Danek – dr hab. prof. UŁ, Zakład Literatury Łacińskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 90-568 Łódz, ul. Lipowa 81. Od 1981 r. pracownik dydaktyczno-naukowy Katedry Filologii Klasycznej Uniwersytetu Łódzkiego, tytuł doktora habilitowanego uzyskał w 2000 r. na podstawie rozprawy poświęconej gnozeologicznej problematyce Platonskiego dialogu Teajtet, od 2003 r. kieruje Zakładem Literatury Łacińskiej Katedry Filologii Klasycznej UŁ. Swoje zainteresowania naukowe skupił na problemach antropologii epikurejskiej, na Platońskich koncepcjach dotyczących powstawania struktur językowych i racjonalnego poznania rzeczywistości, jak te poznania wykraczającego poza standardy racjonalności
- Data publikacji:
-
2014-01-21T16:45:31Z
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Tematy:
-
Greek education
phronesis
Isocrates
Plato
- Dostawca treści:
-
CEJSH
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In his Panathenaic speech, Isocrates contrasts his own teaching program with traditional models of Greek education, both the earlier one and the more scientific one that is favoured in his times: his aim is to form the minds of students in such a manner that they can seize any opportunity that comes along, that in the social intercourse they always remain indulgent and patient, and – what seems the most important here – that they become able to endure both luck and misfortune with courage and appreciate not the things obtained merely by chance, but the ones gained by their toil and effort (Panath. 30–32). And Isocrates’ respect to steadily working mind becomes even greater with time: the result of such a labour must be some prudence (“phronesis”) – the aim of every justly conceived education. Isocrates’ “phronesis” is not Platonic excellence of mind, permanent and always the same, it is the skill and talent of discovering how to adjust to changing public affairs, but at the same time it shall remain constant and unchangeable in its imperative good – the benefit of Athens and its citizens.