Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sygnatura twórczej osobowości poety

Tytuł:
Sygnatura twórczej osobowości poety
The signature of the poet’s creative personality
Autorzy:
Gajak-Toczek, Małgorzata
Współwytwórcy:
Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej
Małgorzata Gajak-Toczek – dr, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języ- ka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest zainteresowana lite ra turą współczesną, jej związkami z innymi sztukami oraz aplikacją różnorodnych założeń metodologicznych na grunt rzeczywistości szkol- nej. Prowadzi badania nad szkolnymi formami i metodami kształceniem literacko-kulturowego w szkołach podstawowych i średnich. Własne za- interesowania naukowe koncentruje na tradycji dydaktyki polonistycznej w II poł. XIX wieku oraz nad podręcznikiem jako narzędziem kształce- nia (dobór lektur, sposoby ich strukturowania, mechanizmy tekstotwór- cze lektur z antologii dla szkół powszechnych i gimnazjalnych). Nadto prowadzi badania nad: kulturą współczesną w edukacji polonistycznej oraz obecnością pisarzy w dawnej i współczesnej edukacji humanistycznej. Autorka m.in.: Franciszek Próchnicki (1847–1911); dydaktyk – edytor – badacz lite ratury (2010); Gimnazjum V we Lwowie – dzieje szkoły, nauczycieli i uczniów, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria” (2011); Tożsamość a współ- czesne media, „88 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Stu- dia de Cultura I” (2010)
mgajaktoczek@o2.pl
Data publikacji:
2015-02-09T08:42:49Z
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
recenzja
krytyka
literaturoznwstwo
poezja współczesna
recepcja poezji
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Książka Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego, pod red. P. Śliwińskiego, Poznań 2011, stanowiąca pokłosie sesji zorganizowanej w 2011 roku przez Zakład Poetyki i Krytyki Literackiej UAM, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, jest próbą przybliżenia przesłania zawartego w przestrzeni poetyckiej jednego z najwybitniejszych polskich poetów przełomu 1989 roku. Zawiera dwadzieścia rozpraw krytycznoliterackich, kilka tekstów legitymujących się swobodniejszą kompozycją oraz cztery wiersze bohatera zbioru: Świerszcze, Uniwersytety, Postępy, Ćwierkanie. Badacze w swoich wystąpieniach podkreślają walory dorobku poetyckiego autora Schizmy, który mówi do czytelnika z miejsca trudnego do zdefiniowania, trafnie eksponując fakt, że poeta, nie – wyrzekając się swej teraźniejszości – pozostaje niejako z boku, choć nie celebruje i nie heroizuje tej osobności. Umiejętnie posługuje się ironią, żartem, kpiną, które służą mu do stworzenia dystansu wobec siebie i otaczającej rzeczywistości. Mimo ogromnej popularności, nie daje się również – w przekonaniu piszących – sprowokować do roli autorytetu.

The book Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego (“World Champion. Sketches on Marcin Świetlicki’s writings”, P. Śliwiński [ed.], Poznań 2011), the out- come of a session organized in 2011 by the Department of Poetics and Literary Criticism of the AMU, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej and Culture Animation Center in Poznań, is an attempt to present the message of the poetic space of one of the greatest Polish poets of the 1989 turn. It contains twenty critical essays, several texts with a more free structure, and four poems by the author analyzed in the anthology: Świerszcze, Uniwersytety, Postępy, Ćwierkanie (respectively: “Crickets”, “Universities”, “Progress”, and “Tweeting”). In their paper, the scholars emphasize the value of the poetic output od the author od Schizma (“ The Schism”), who ad- dresses the reader from a position difficult to define, rightly emphasizing the fact that the poet, not giving up his present – remains somewhat aside, even though he does not celebrate this separateness, nor does he make it heroic. He skillfully uses irony, joke, or mockery, which he uses to create a distanced attitude to himself and the surrounding reality. Despite his popularity, he refuses to be provoked – accord- ing to the authors of the volume – to accept the role of authority.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies