Tytuł pozycji:
Doświadczenie lektury wobec praktyk codzienności (od afirmacji do kontestacji)
- Tytuł:
-
Doświadczenie lektury wobec praktyk codzienności (od afirmacji do kontestacji)
The reading experience and the practices of everyday life (from affirmation to contestation)
- Autorzy:
-
Skurtys, Jakub
- Współwytwórcy:
-
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Historii Literatury Polskiej po roku 1918
Jakub Skurtys – doktorant w Zakładzie Historii Literatury Polskiej po roku 1918 w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Zaintere- sowania naukowe: poezja XX wieku i polska poezja najnowsza, koncepcje awangardowe, teorie somatyczne, ekonomia symboliczna i ekonomia litera- tury. Wybrane publikacje: „Daj mi słowa abym kres / nazwał umiejętnie kresem”. Podarowane w języku, [w:] Kamienie i pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Wielkopolska Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012; Orfeusz idzie na wojnę. O poezji Tomasza Majerana, [w:] Rozkład jazdy. 20 lat literatury Dolnego Śląska po 1989, red. W. Browarny, J. Bierut, G. Czekański, Fundacja im. Tymoteusza Karpo- wicza, Wrocław 2012
j.skurtys@gmail.com
- Data publikacji:
-
2015-03-04T07:19:31Z
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Tematy:
-
lektura
codzienność
czytanie
- Dostawca treści:
-
CEJSH
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The author considers the idea of a reader, which he borrows from the sociological theory of everyday by Michel de Certeau. He dissociates himself from the majori- ty of structuralist and communication approaches, considering them to be too op- pressive, using the "reader" dominated by textocentric vision of work. Aside from a specific reader or a readership, the author presents the "regular reader" from the writings of the French sociologist as an empty and utopian figure, but thanks to his/ her indeterminate nature and anarchic freedom capable of eluding classic sociologi- cal and literary depictions. Then, hejuxtaposes such figure with the idea of biopoli- tical (immaterial) labour by M. Hardt and A. Negri, presenting reading practice as an important part of social activities of an emancipatory character.
Autor przygląda się idei czytelnika, którą zapożycza z socjologicznej teorii codzienności Michela de Certeau. Dystansuje się od większości ujęć strukturalistycznych i komunikacyjnych, uznając je za nazbyt opresyjne, posługujące się "czytelnikiem" zdominowanym przez tekstocentryczną wizję dzieła. Abstrahując od konkretnego czytelnika lub grupy czytelniczej, autor prezentuje "zwykłego czytelnika" z pism francuskiego socjologa jako figurę pustą i utopijną, ale właśnie dzięki swojej niedookreśloności i anarchicznej swobodzie zdolną wymykać się klasycznym ujęciom socjologicznym i literackim. Następnie zestawia tę figurę z ideą pracy biopolitycznej (niematerialnej) M. Hardta i A. Negriego, przedstawiając praktykę czytelniczą jako ważną część działań społecznych o charakterze emancypacyjnym.