Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ervín Varga and Implementation of the Elements of Particularism in the Practice of Folklore Revival Movement in Slovakia after 2000

Tytuł:
Ervín Varga and Implementation of the Elements of Particularism in the Practice of Folklore Revival Movement in Slovakia after 2000
Ervín Varga a implementácia prvkov partikularizmu do praxe folklórneho hnutia na Slovensku po roku 2000
Autorzy:
Hrabovská Martina
Tematy:
Dance folklorism
folklore revival movement in Slovakia
stylisation
choreography
staged folk dance
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The study deals with the development of dance folklorism in Slovakia after 2000. Attention is mainly paid to Ervín Varga (1955–2013), a leading choreographer and dance teacher, whose artistic activities started in the 1980s the process of implementing the elements of particularism in the performance, teaching and choreographic practice. He was a mentor and partially also a primary role model for the incoming generation of dance teachers, choreographers, and performers of two influential Slovakian civic associations – “Dragúni“ from Bratislava and “Klub milovníkov autentického folklóru“ from Košice – in their teaching and artistic practice. The study is based on the theoretical concept of essentialisation and particularisation by the American dance theorist Anthony Shay (2002). Using this concept, he replaces the traditional way of thinking about stylisation in dance and its theoretical reflection in three stages – quotation, imitation, and re-composition − which were introduced into the professional discourse of Slovak folkloristics by Milan Leščák and Svetozár Švehlák in the 1970s. The study elucidates the contribution of Ervín Varga to the choreographic, teaching and performance practice in folklore revival movement in Slovakia after 2000 and defines basic features of particularism in dance folklorism after 2000.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies