Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koncepcja komunikacyjnej stratyfikacji społeczeństwa w kontekście miasta – style życia jako kody komunikacji

Tytuł:
Koncepcja komunikacyjnej stratyfikacji społeczeństwa w kontekście miasta – style życia jako kody komunikacji
The Concept of the Communicative Stratification of Society in the Urban Context: Lifestyles as Codes of Communication
Autorzy:
Labus Agnieszka
Wszołek Mariusz
Tematy:
style życia
miasto
projektowanie komunikacji
miasto społecznie wrażliwe
lifestyles
city
communication design
socially sensitive city
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł podejmuje przede wszystkim próbę zastosowania komunikacyjnej stratyfikacji społeczeństwa polskiego ze względu na styl życia do refleksji nad możliwymi strategiami i praktykami projektowymi w przestrzeni miejskiej. Autorzy stawiają tezę, że koncepcja miejskiego stylu życia (Oliveira, Vidal, Ferraz 2020) jest zwyczajnie zbyt ogólna i niewystarczająca do zrozumienia, czym jest miasto z perspektywy architektoniczno-urbanistycznej i społecznej. Również kategoria klasy kreatywnej (Florida 2003) jest nie tyle opisem specyficznego stylu życia, ile przejawem konsumpcyjnie zorientowanych praktyk rynku. W tekście podjęta została zatem próba dopasowania kodów lifestyle’owych (janKomunikant 2012) do różnych obszarów aktywności projektowych w wybranych przestrzeniach miejskich w sposób zorientowany na końcowego odbiorcę w określonej roli społecznej, zakładając przy tym, że społeczeństwo należy rozumieć przede wszystkim jako system komunikacyjnych powiązań (Luhmann 1995). Jak wskazują badacze z grupy badawczej janKomunikant, punktem odniesienia dyferencji stylu życia jest komunikacja społeczna i jej społeczne manifestacje.

This article primarily proposes a different, interdisciplinary view of the city as a specific space for the manifestation of various lifestyles. The authors posit that the concept of urban lifestyles (Oliveira et al. 2020) is simply too general for understanding cities from an architectural-urban and social perspective. Furthermore, the category of the “creative class” (Florida 2003) is not so much a description of a specific lifestyle as it is a manifestation of consumption-oriented market practices. Assuming that society should be understood primarily as a system of communicative connections (Luhmann 1995), the authors indicate a possible direction for the study of lifestyles: from the perspective of their application to urban space in a way that is oriented towards the final recipient in a specific social role. Thus, it is not the human being that is the focal point of lifestyle differentiation but communications and their social manifestations. The authors look at the city and its spaces in order to juxtapose them with the concept of the communicative stratification of society.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies