Tytuł pozycji:
Zjawisko „home bias” w procesie integracji europejskiej
Celem artykułu jest wskazanie zależności między zjawiskiem home bias a procesem integracji europejskiej. W ciągu ostatnich dziesięcioleci integracja europejska ewoluowała od wspólnego rynku i unii celnej, do rynku wewnętrznego oraz unii gospodarczej i walutowej, w ramach której funkcjonuje wspólny pieniądz. Niniejsze opracowanie zwraca szczególną uwagę na rynek wewnętrzny ugrupowania, będący rdzeniem pierwszego filaru (obejmującego problematykę ekonomiczną i społeczną) Unii Europejskiej. Zauważa się, że mimo starań podejmowanych w celu dalszej integracji rynku wewnątrzunijnego, jego potencjał nie jest w pełni wykorzystany. Europejscy konsumenci, inwestorzy oraz pracownicy zdają się preferować produkty wyprodukowane na lokalnych rynkach oraz usługi świadczone przez lokalnych usługodawców, wolą inwestować w krajowe aktywa finansowe oraz nie są skłonni podejmować pracy poza granicami kraju ojczystego. Liczne działania ukierunkowane na eliminowanie występujących barier, które ograniczają swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału w ugrupowaniu, nie przynoszą w rezultacie oczekiwanych efektów.