Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Doświadczanie szoku kulturowego przez cudzoziemców i cudzoziemki w przelotnych i rutynowych kontaktach z Polkami i Polakami przedstawiane w filmach na portalu YouTube. Wideoblogi jako użyteczne medium w międzykulturowym uczeniu się dorosłych

Tytuł:
Doświadczanie szoku kulturowego przez cudzoziemców i cudzoziemki w przelotnych i rutynowych kontaktach z Polkami i Polakami przedstawiane w filmach na portalu YouTube. Wideoblogi jako użyteczne medium w międzykulturowym uczeniu się dorosłych
Experiencing culture shock by immigrants in casual and routine contacts with Poles. Videoblogs as a useful medium in intercultural adult learning
Autorzy:
Sabina Wołoszyn
Data publikacji:
2021
Tematy:
szok kulturowy
imigranci i imigrantki
kontakty z Polakami i Polkami
międzykulturowe uczenie się dorosłych
intercultural adult learning
contacts with Poles
immigrants
culture shock
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The issue of culture shock, as described in the disease or the growth model, is now becoming very popular in Polish scientific literature. The reasons for this are both the increasing awareness and the increasing number of foreigners coming to Poland every year. This text aims to present the results of my research on the experience of culture shock by foreigners in casual and routine contacts with Poles. Analysis was conducted in a qualitative approach using video material found on YouTube. Thirty videos made by young adults published in Polish or English (or with provided subtitles) between 2017–2020 were qualified for the analysis. The conducted research confirms the findings of other researchers who reported a negative perception of attitudes of Poles towards immigrants, and, at the same time, it allowed to gain greater insight into the experienced embarrassment and awkwardness, or even a sense of rejection in their contacts with the natives. The article also addresses the importance of YouTube videos in intercultural adult learning.

Problematyka szoku kulturowego, ujmowanego w modelu chorobowym lub rozwojowym, staje się obecnie bardzo popularna w polskiej literaturze naukowej. Powodem tego zainteresowania jest zarówno rosnąca świadomość zachodzenia tego zjawiska społecznego, jak i zwiększająca się z roku na rok liczba obcokrajowców i obcokrajowczyń w Polsce. Celem niniejszego tekstu jest prezentacja wyników badań własnych dotyczących doświadczania szoku kulturowego przez cudzoziemców i cudzoziemki w przelotnych i rutynowych kontaktach z Polakami/Polkami. Badania prowadzone były w podejściu jakościowym na materiale filmowym gromadzonym na portalu YouTube. Do analizy zakwalifikowanych zostało 30 filmów autorstwa młodych dorosłych opublikowanych w latach 2017–2020 w języku polskim lub angielskim lub posiadających napisy w jednym z tych języków. Przeprowadzone badania potwierdzają ustalenia innych badaczy, którzy donosili o negatywnym odbiorze nastawień Polaków i Polek do imigrantów i imigrantek, jednocześnie pozwoliły zdobyć większy wgląd w przeżywane skrępowanie i niezręczności czy wręcz poczucie odrzucenia w kontaktach z tubylcami. W tekście podjęta została również kwestia znaczenia filmów dostępnych na portalu YouTube w międzykulturowym uczeniu się dorosłych. 

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies