Tytuł pozycji:
Madonna Brzemienna z Torunia – geneza typu kompozycyjnego i funkcjonowanie statuetki
The article discusses selected issues related to the statuette of the Pregnant Madonna from Toruń. The main aim of the text is to make an indepth reflection on the genesis of the compositional type and the functioning of the statuette. The affiliation to the „stage” or „stand-alone” character of performances was analysed, as well as the analogies found for the statue of Mary, the figures on the pedestal and for the whole statue. These considera-tions, together with the proposed hypothetical ideological sense, were also used to reflect on the functioning of the object.
Der Beitrag behandelt ausgewählte Themen im Zusammenhang mit der Statue der schwangeren Madonna aus Thorn. Das Hauptziel des Textes ist eingehende Auseinandersetzung mit der Entstehungsgeschichte dieses Kompositionstypus und die Funktionsweise der Statue. Analysiert wurden Fragen der Zugehörigkeit des Objekts zur Darstellungsart mit „Bühnen-”oder „selbständigen” Charakters ebenso wie Analogien, die sowohl für die Marienstatue, Figur auf dem Sockel als auch für die ganzen Statue gefunden wurden. Diese Überlegungen, zusammen mit dem vorgeschlagenen hypothetischen ideologischen Sinn der Statue dienten auch der Reflexion über die Funktionsweise dieses Objekts
Artykuł omawia wybrane zagadnienia związane ze statuetką Madonny Brzemiennej z Torunia. Głównym celem tekstu jest dokonanie pogłębionej refleksji nad genezą typu kompozycyjnego oraz funkcjonowaniem statuetki. Przeanalizowane zostały kwestie przynależności obiektu do typu przedstawień o charakterze „scenicznym” lub „samodzielnym”, a także analogie wyszukane zarówno dla figurki Marii, postaci na postumencie, jak i całej statuetki. Rozważania te wraz z zaproponowanym hipotetycznym sensem ideowym posłużyły również zastanowieniu się nad funkcjonowaniem obiektu.