Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Educational Goals for Creativity Formulated by Polish High School Teachers

Tytuł:
Educational Goals for Creativity Formulated by Polish High School Teachers
Cele kształcenia do twórczości formułowane przez nauczycieli polskich liceów ogólnokształcących
Autorzy:
Jacek Gralewski
Data publikacji:
2024
Tematy:
twórczość
kształcenie do twórczości
twórcza edukacja
cele kształcenia
creativity
education for creativity
creative education
educational goals
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Developing creativity is regarded as a crucial task for teachers and entire education systems. It is one of the goals of educational activities defined in the curricula of many countries, including Poland. Therefore, the aim of the study discussed in this article was to analyze the goals of creativity education as formulated by high school teachers. The study involved 219 mathematics and Polish language teachers from 32 high schools, who were asked to identify what they considered the five most important educational goals for preparing high school students for independent creative activity in adult life. An expert assessment of these goals revealed that only about one-third (31.08%) related to broadly defined education for creativity. Despite having the opportunity to list up to five creativity-related educational goals, teachers on average mentioned only one (M = 1.20; SD = 1.19). One-third of the surveyed teachers did not list any goals that experts deemed as contributing to creativity education (36.99%), a quarter listed only one such goal (26.48%), a fifth listed two (21.46%), one in ten listed three (10.05%), and only one in twenty listed four such goals (5.02%).

Rozwijanie kreatywności traktowane jest jako jedno z ważnych zadań stojących przed nauczycielami oraz całymi systemami edukacji. Stanowi jeden z celów działań edukacyjnych formułowanych w ramach programów kształcenia wielu państw, w tym również Polski. Dlatego celem badania omówionego w niniejszym artykule badania była analiza celów kształcenia do twórczości jakie formułują nauczyciele liceów. W badaniu wzięło udział 219 nauczycieli matematyki oraz języka polskiego z 32 liceów ogólnokształcących, których poproszono o wskazanie pięciu najważniejszych – ich zdaniem – celów kształcenia, które są istotne z punktu widzenia przygotowania uczniów szkoły średniej do samodzielnej aktywności twórczej w życiu dorosłym. Ocena celów kształcenia wskazanych przez nauczycieli dokonana przez ekspertów wykazała, że zaledwie co trzeci z nich (31,08%) dotyczył szeroko rozumianego kształcenia do twórczości. Mimo iż badani nauczyciele mieli możliwość wskazania aż pięciu celów kształcenia do twórczości, to przeciętnie formułowali zaledwie jeden (M = 1,20; SD = 1,19). Co trzeci z badanych nauczycieli nie sformułował ani jednego celu kształcenia, który zostałby uznany przez ekspertów za sprzyjający kształceniu do twórczości (36,99%), co czwarty wskazał tylko jeden taki cel (26,48%), co piąty dwa (21,46%), co dziesiąty trzy (10,05%), a co dwudziesty – cztery takie cele (5,02%).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies