Tytuł pozycji:
Znaczenie nauczycielskich słów w rozwijaniu poczucia własnej wartości uczniów. Oceny opisowe zachowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
Words are a key tool in a teacher’s work, particularly in the descriptive assessment of behavior, which is included in pupils’ school reports. They are also essential in supporting the development of children’s self-esteem. The aim of the article is to present the results of a qualitative study on teachers’ practices for boosting pupils’ self-esteem when formulating descriptive assessments of behavior on school certificates, with particular attention to practices that may hinder the development of children’s self-esteem. The study was carried out using the document analysis method. The author analyzed 300 school certificate sheets from the first stage of education in the 2022/2023 school year, focusing on the descriptive behavioral assessments contained therein. This article not only discusses the research findings but also offers conclusions drawn from the analysis and provides recommendations that may inspire reflection for both teachers and researchers interested in assessing pupils’ behavior.
Słowa są szczególnym narzędziem w pracy nauczyciela, a ocena opisowa zachowania, która jest zamieszczana na świadectwie szkolnym ucznia, to ważny element oddziaływań wspierających rozwój poczucia własnej wartości dzieci. Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badania jakościowego dotyczącego nauczycielskich praktyk zmierzających do rozwijania poczucia własnej wartości u uczniów, stosowanych przy formułowaniu ocen opisowych zachowania na świadectwach szkolnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na te, które mogą utrudniać rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci. Badanie przeprowadzono metodą analizy dokumentów. Autorka poddała analizie 300 arkuszy świadectw szkolnych uczniów pierwszego etapu edukacyjnego z roku szkolnego 2022/2023 w zakresie zawartych w nich opisowych ocen zachowania. W niniejszym artykule zostały omówione nie tylko wyniki przeprowadzonych badań, ale również przedstawiono wnioski wynikające z analizy materiału badawczego oraz rekomendacje, które mogą stanowić inspirację do refleksji zarówno dla nauczycieli, jak i dla badaczy interesujących się ocenianiem zachowania uczniów.