Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Znaczenie nauczycielskich słów w rozwijaniu poczucia własnej wartości uczniów. Oceny opisowe zachowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej

Tytuł:
Znaczenie nauczycielskich słów w rozwijaniu poczucia własnej wartości uczniów. Oceny opisowe zachowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
The Importance of Teachers’ Words in Developing Pupils’ Self-esteem: Descriptive Assessments of Pupils’ Behavior in Early Childhood Education
Autorzy:
Julia Karapuda
Data publikacji:
2024
Tematy:
ocenianie opisowe
ocenianie zachowania
nauczyciel
uczeń
poczucie własnej wartości
descriptive assessment
behavioral assessment
teacher
pupil
self-esteem
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Words are a key tool in a teacher’s work, particularly in the descriptive assessment of behavior, which is included in pupils’ school reports. They are also essential in supporting the development of children’s self-esteem. The aim of the article is to present the results of a qualitative study on teachers’ practices for boosting pupils’ self-esteem when formulating descriptive assessments of behavior on school certificates, with particular attention to practices that may hinder the development of children’s self-esteem. The study was carried out using the document analysis method. The author analyzed 300 school certificate sheets from the first stage of education in the 2022/2023 school year, focusing on the descriptive behavioral assessments contained therein. This article not only discusses the research findings but also offers conclusions drawn from the analysis and provides recommendations that may inspire reflection for both teachers and researchers interested in assessing pupils’ behavior.

Słowa są szczególnym narzędziem w pracy nauczyciela, a ocena opisowa zachowania, która jest zamieszczana na świadectwie szkolnym ucznia, to ważny element oddziaływań wspierających rozwój poczucia własnej wartości dzieci. Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badania jakościowego dotyczącego nauczycielskich praktyk zmierzających do rozwijania poczucia własnej wartości u uczniów, stosowanych przy formułowaniu ocen opisowych zachowania na świadectwach szkolnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na te, które mogą utrudniać rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci. Badanie przeprowadzono metodą analizy dokumentów. Autorka poddała analizie 300 arkuszy świadectw szkolnych uczniów pierwszego etapu edukacyjnego z roku szkolnego 2022/2023 w zakresie zawartych w nich opisowych ocen zachowania. W niniejszym artykule zostały omówione nie tylko wyniki przeprowadzonych badań, ale również przedstawiono wnioski wynikające z analizy materiału badawczego oraz rekomendacje, które mogą stanowić inspirację do refleksji zarówno dla nauczycieli, jak i dla badaczy interesujących się ocenianiem zachowania uczniów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies