Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

От «Бега» к «Таракановщине» – и далее. Инсектный дискурс пьесы Михаила Булгакова в литературном контексте конца 1920-х годов

Tytuł:
От «Бега» к «Таракановщине» – и далее. Инсектный дискурс пьесы Михаила Булгакова в литературном контексте конца 1920-х годов
Autorzy:
Evgenij Jablokov
Data publikacji:
2021-03-22
Tematy:
Michaił Bułhakow
Władimir Majakowski
literatura rosyjska lat 20. XX wieku
komedia Lwa Nikulina i Wiktora Ardowa Karakanowszczyzna
pamflet
motywy entomologiczne w literaturze
spór polityczny we władzy sowieckiej lat 20. XX wieku
Język:
rosyjski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Od „Biegu” do „Karakanowszczyzny” – i dalej. Entomologiczny dyskurs dramatu MichaiłaBułhakowa w literackim kontekście końca lat 20. XX wiekuW centrum artykułu znajduje się mało znana komedia Lwa Nikulina i Wiktora Ardowa pt. Karakanowszczyzna,napisana latem 1928 roku, kilka miesięcy po zakończeniu przez Bułhakowapracy nad dramatem Ucieczka. Autorzy komedii sparafrazowali motywy entomologicznedzieła Bułhakowa, obrazując poprzez pamflet sowieckie środowisko literackie końca lat 20.XX wieku, a właściwie cały system społeczno-polityczny ZSRR. Przestrzeń aluzji w Karakanowszczyźnienie została ograniczona do sztuki Ucieczka. W komedii Nikulina i Ardowa, obokwątków „karaluszych”, obecne są również motywy „zapluskwienia”, sparodiowany został teżscenariusz filmowy Władimira Majakowskiego Zapomnij o kominku, z którego ostateczniewywodzi się komedia Pluskwa. Ponadto sam Majakowski został przedstawiony w Karakanowszczyźniejako poeta Moskowskij. Analiza porównawcza dowodzi, iż wiele motywów Karakanowszczyznykoresponduje z linią literacką Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa, któryrozpoczął pracę nad powieścią właśnie w 1928 roku. Przeanalizowany w artykule materiałpozwala na sformułowanie wniosku, iż Karakanowszczyzna była nie tylko reakcją na sztukęUcieczka, ale w dużej mierze wpłynęła także na koncepcję „powieści o diable” Bułhakowa.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies