Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocalić pamięć, ocalić duszę, ocalić sztukę - o zbawiennej roli muzyki Fryderyka Chopina w Pianiście Romana Polańskiego

Tytuł:
Ocalić pamięć, ocalić duszę, ocalić sztukę - o zbawiennej roli muzyki Fryderyka Chopina w Pianiście Romana Polańskiego
To Preserve Memory, to Save a Soul, to Save Art: Th e Saving Role of Chopin’s Music in Roman Polanski’s The Pianist
Autorzy:
Piotr Pomostowski
Data publikacji:
2015
Tematy:
Fryderyk Chopin
collective memory
Roman Polanski
music
Romanticism
The Pianist
Pianista
pamięć zbiorowa
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
To Preserve Memory, to Save a Soul, to Save Art: Th e Saving Role of Chopin’s Music in Roman Polanski’s The Pianist The author examines the music from Roman Polanski’s The Pianist, focusing on the functions performed in the film by fragments of four compositions by Fryderyk Chopin: Nocturne in C-sharp minor (Posthumous), Grande Polonaise Brillante in E-fl at major (Op. 22 - Allegro molto), Ballade in G- minor (No 1, Op. 23) and Concerto in E-minor (No 1, Op. 11). Proposed are both a contextual view (Chopin’s music in the collective memory of Poles) and an analytical one (music as an element of the structure of a film). The symbolic and expressive functions of the compositions used in the film are placed at the forefront, as well as their connections with other elements of the soundtrack in the context of building meaning. In conclusion, the article states that Chopin’s music in The Pianist, compared to Polanski’s other movies containing classical music, has been functionalized in a most creative way.

To Preserve Memory, to Save a Soul, to Save Art: Th e Saving Role of Chopin’s Music in Roman Polanski’s The Pianist The author examines the music from Roman Polanski’s The Pianist, focusing on the functions performed in the film by fragments of four compositions by Fryderyk Chopin: Nocturne in C-sharp minor (Posthumous), Grande Polonaise Brillante in E-fl at major (Op. 22 - Allegro molto), Ballade in G- minor (No 1, Op. 23) and Concerto in E-minor (No 1, Op. 11). Proposed are both a contextual view (Chopin’s music in the collective memory of Poles) and an analytical one (music as an element of the structure of a film). The symbolic and expressive functions of the compositions used in the film are placed at the forefront, as well as their connections with other elements of the soundtrack in the context of building meaning. In conclusion, the article states that Chopin’s music in The Pianist, compared to Polanski’s other movies containing classical music, has been functionalized in a most creative way.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies