Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Podmiot między negatywnością i Aufhebung/désoeuvrement. Odparcie kryptoteologicznej krytyki Agambena

Tytuł:
Podmiot między negatywnością i Aufhebung/désoeuvrement. Odparcie kryptoteologicznej krytyki Agambena
Subject Between Negativity and Aufhebung/désoeuvrement. Refutation of the Cryptotheological Critique of Agamben
Autorzy:
Mikołaj Ratajczak
Data publikacji:
2013
Tematy:
Subject
negativity
sublation
Aufhebung
désoeuvrement
katargein
metaphysics
ethics
Voice
practice
death
Agamben
Bielik-Robson
Hegel
Podmiot
negatywność
zniesienie
metafizyka
etyka
Głos
praktyka
śmierć
Bielik- Robson
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this article is a detailed analysis of the critique concerning the conceptof subjectivity in Giorgio Agamben’s philosophy made by the Polish philosopherAgata Bielik-Robson arguing for her own conceptualization of subject’s ethicalformation. The main thesis states that by situating Agamben in the conceptualhorizon he aims to overcome, her critique stopped halfway. In doing so, the articleshows that the common ground of both Agamben’s and Bielik-Robson’s views onthe subject is the philosophy of Hegel and the differences between them can beexplicated as the difference in choosing one of two strategies of subject’s formationderiving from Hegel: while Bielik-Robson radicalizes the moment of negativity,Agamben tries to elaborate a different (messianic) logic of Aufhebung.

Celem artykułu jest szczegółowa analiza krytyki, jaką w odniesieniu do koncepcji podmiotowości w filozofii Giorgio Agambena wystosowała polska filozofka AgataBielik-Robson, argumentując jednocześnie na rzec własnego ujęcia etycznej konstytucji podmiotu. Główna teza brzmi, iż krytyka ta zatrzymała się w pół drogi, nie dostrzegając,że Agamben stara się wykroczyć poza horyzont myślowy, w którym zamyka go Bielik-Robson. Poprzez ukazanie, że wspólnym horyzontem obu tych koncepcji jest filozofiaHegla, różnica między perspektywą Bielik-Robson a perspektywą Agambena okaże się różnicą w wyborze dwóch różnych strategii formowania podmiotowości wywodzących sięz myśli Hegla: podczas gdy Bielik-Robson radykalizuje moment negatywności, Agamben stara się wypracować inną (mesjańską) logikę Aufhebung.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies