Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pisanie o pracy akademickiej

Tytuł:
Pisanie o pracy akademickiej
Writing About Academic Labour
Autorzy:
Joss Winn
Data publikacji:
2015
Tematy:
Marx
abstraction
method
labour
negative critique
Marks
abstrakcja
metoda
praca
negatywna krytyka
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This essay calls for a return to the labour theory of Marx, or rather to Marx’s negative critique of labour and its “pivotal” role in comprehending the political economy of higher education. It argues that a critique of capitalism and its apparent complexity must be undertaken through an immanent critique of labour, rather than from the standpoint of labour as has been the case in both Marxist and non-Marxist traditions of labour studies. Through a review of exemplar articles on ‘academic labour’, the essay draws attention to the fundamental importance of employing Marx’s method of abstraction so as to understand the concrete social world of capital. Finally, it proposes that the future of academic labour is to be found in its negation and overcoming rather than in efforts to resist the ‘logic’ of valorisation.

Niniejszy tekst wzywa do powrotu do teorii pracy rozwijanej przez Marksa, czy raczej do Marksowskiej negatywnej krytyki pracy oraz jej „decydującej” roli w rozumieniu ekonomii politycznej szkolnictwa wyższego. Autor twierdzi, że krytyka kapitalizmu i jego pozornej złożoności musi zostać podjęta w oparciu o bezpośrednią krytykę pracy, nie zaś z punktu widzenia pracy, jak miało to miejsce zarówno w marksistowskich, jak i nie-marksistowskich badaniach nad pracą. Przyglądając się egzemplarycznym artykułom poświęconym „pracy akademickiej”, niniejszy artykuł zwraca uwagę na fundamentalne znaczenie stosowania Marksowskiej metody abstrakcji w celu zrozumienia konkretnego społecznego świata kapitału. Na koniec sugeruje, że przyszłość pracy akademickiej leży raczej w jej zaprzeczeniu i przekroczeniu niż w wysiłkach mających na celu oparcie się „logice” pomnażania wartości.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies