Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Disinformation in the Polish Media Space in the First Year of Russia’s Full-Scale Aggression Against Ukraine

Tytuł:
Disinformation in the Polish Media Space in the First Year of Russia’s Full-Scale Aggression Against Ukraine
Dezinformacja w polskiej przestrzeni medialnej w pierwszym roku pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę
Autorzy:
Agnieszka Łukasik-Turecka
Data publikacji:
2023
Tematy:
disinformation
information warfare
Ukraine
Russia
dezinformacja
wojna informacyjna
Ukraina
Rosja
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest analiza działalności dezinformacyjnej Federacji Rosyjskiej, a także analiza treści prokremlowskich przekazów dezinformacyjnych obecnych w polskiej przestrzeni informacyjnej w pierwszym roku pełnoskalowej agresji Rosji w Ukrainie. Obszar badawczy stanowią polskojęzyczne portale internetowe i media społecznościowe. Okres badawczy obejmuje jeden rok kalendarzowy, od 24 lutego 2022 roku do 23 lutego 2023 roku. W toku prowadzonych badań zastosowane zostały metody: analiza zawartości i treści oraz analiza danych zastanych. Aby zrealizować cel prowadzonych rozważań, sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie media zostały wykorzystane do szerzenia dezinformacji?, Na jakiej tematyce koncentrowały się treści fałszywych narracji?, Jakie cele obrali dezinformatorzy w przypadku polskiej przestrzeni medialnej? W oparciu o pytania badawcze sformułowano hipotezy badawcze. Założono, że działaniami dezinformacyjnymi objęto przede wszystkim polską przestrzeń internetu i mediów społecznościowych. Przyjęto, że wśród fałszywych przekazów dominowała tematyka antyukraińska i antyuchodźcza. Założono, że obranymi przez dezinformatorów celami było wytworzenie u Polaków niechęci do uchodźców, a także wywołanie lęku i strachu przed wojną. W wyniku analiz wszystkie hipotezy zostały zweryfikowane pozytywnie.

The aim of this article is to analyse the disinformation activities of the Russian Federation as well as to analyse the content of pro-Kremlin disinformation messages present in the Polish information space during the first year of Russia’s full-scale aggression in Ukraine. The research area is Polish-language internet portals and social media. The research period covers one calendar year, from 24 February 2022 to 23 February 2023. In the course of the research conducted, the following methods were used: content and content analysis and the analysis of the data found. The following research questions were formulated in order to realise the purpose of the deliberations conducted: What media were used to spread disinformation? What topics did the content of false narratives focus on? What goals did disinformers choose in the case of the Polish media space? Based on the research questions, research hypotheses were formulated. It was assumed that disinformation activities primarily covered the Polish internet and social media space. It was assumed that anti-Ukrainian and anti-refugee themes dominated among the false messages. It was assumed that the disinformers’ chosen objectives were to create aversion in Poles towards refugees and to create anxiety and fear of war. As a result of the analyses, all hypotheses were positively verified.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies