Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A Refunctionalisation of Form. The Modernist Turn in the Opus of Painter Leonid Šejka

Tytuł:
A Refunctionalisation of Form. The Modernist Turn in the Opus of Painter Leonid Šejka
Refunkcionalizacija forme. Modernistički obrt u opusu slikara Leonida Šejke
Autorzy:
Angelina Milosavljević-Ault
Data publikacji:
2017
Tematy:
Leonid Šejka
form
function
modernism
objecthood
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Works by Belgrade artist Leonid Šejka (1932–1970) are usually considered fantastic, an embodiment of aesthetic ideals of Mediala Art Group he was a member of, an opposition to everything that Modernism stood for with its harsh formalism that expelled object. However, the complexity of Šejka’s opus as artist and theorist allows a different approach. In this paper, we turn to – so far neglected – Šejka‘s positive relation to Modernism, which he saw as a foundation for new aesthetic ideals. He understood that Modernism turned paintings into objects of empty forms void of function. Nevertheless, the future of painting, for him, resided in re-introduction of objects into painting in order to re-establish the necessary form-function relation, preserving, at the same time, Modernist traits. Šejka tried to demonstrate this in his mature works. He wrote about it in a series of writings, which contribute to our understanding of his opus.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies