Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Wyciągnięta otwarcie ręka” O związkach pejzażu i cielesnego doświadczania przestrzeni w Wypadku Stanisława Lema

Tytuł:
„Wyciągnięta otwarcie ręka” O związkach pejzażu i cielesnego doświadczania przestrzeni w Wypadku Stanisława Lema
[„The open hand held out”. On relations of landscape and corporeal experiencing of space in Stanisław Lem’s Wypadek
Autorzy:
Maciej Dajnowski
Data publikacji:
2010
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the article is an analysis of artistic landscape’s creation in Stanisław Lem’s short novel entitled Wypadek (The Accident). In peculiar – special attention is devoted to those aspects of poetics, which are crucial to representation of creative acts of imagination and sensual experiences (other than of visual nature). The way, the scenery of the presented reality is shaped, seems to be an important medium of anthropological concepts, including the relation between experiencing the sublimity of nature and cognition and acting, as well as it appears to function as the space of meanings established by both – the efforts of memory and imagination and the carnal experience.

Dajnowski Maciej, „Wyciągnięta otwarcie ręka”. O związkach pejzażu i cielesnego doświadczania przestrzeni w „Wypadku” Stanisława Lema [„The open hand held out”. On relations of landscape and corporeal experiencing of space in Stanisław Lem’s Wypadek (The Accident)]. „Przestrzenie Teorii” 13. Poznań 2010, Adam Mickiewicz University Press, pp. 133-148. ISBN 978-83-232-2176-0. ISSN 1644-6763. The aim of the article is an analysis of artistic landscape’s creation in Stanisław Lem’s short novel entitled Wypadek (The Accident). In peculiar – special attention is devoted to those aspects of poetics, which are crucial to representation of creative acts of imagination and sensual experiences (other than of visual nature). The way, the scenery of the presented reality is shaped, seems to be an important medium of anthropological concepts, including the relation between experiencing the sublimity of nature and cognition and acting, as well as it appears to function as the space of meanings established by both – the efforts of memory and imagination and the carnal experience.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies