Tytuł pozycji:
Granica województwa a powiązania regionalnym transportem kolejowym na przykładzie Wielkopolski
The Polish State Railways (PKP) held an organizational monopoly in the rail transportation sector for many years. In 2000, Poland began the process of regionalizing the railroads. Responsibility for provincial transportation was transferred to provincial governments. Two systems of organizing rail transportation were created. National related to higher category, high-speed trains. Provincial shaping regional transport links. The subject of the study was interprovincial passenger train connections of Wielkopolska and 7 neighboring provinces (a total of 33 routes). On 15 of them passenger services are carried out. The number of connections varies. On some routes it is very low (4 trains per day). One of the problems of shaping the transport network is interregional cooperation. There should be an emphasis on a national transportation system with significant regional participation. Long-distance connections and regional transport should complement each other. In the transportation plans (the document shaping the vision of the transportation network in the region), 19 lines are described in both documents (Wielkopolska and neighboring). 8 are omitted, and 6 are cited in one of the plans. This shows that the planned connections are treated differently by local governments. The transportation system should be mutually coordinated by neighboring local governments. Lack of integration of the network of public transport connections can lead to areas with limited transport accessibility (e.g., along provincial borders). The provincial border should not be a barrier to the creation of interregional public transportation systems. The Polish rail transport system in this regard is in the process of being formed.
W 2000 r. w Polsce rozpoczął się proces regionalizacji kolei. Odpowiedzialność za przewozy wojewódzkie przeniesiono na samorządy wojewódzkie. Przedmiotem badania były powiązania międzywojewódzkie pociągami osobowymi Wielkopolski i 7 województw ościennych (razem 33 trasy). Na 15 z nich prowadzone są przewozy pasażerskie. Liczba połączeń jest zróżnicowana. W planach transportowych 19 linii opisywanych jest w obydwu dokumentach (Wielkopolska i sąsiadujący region). 8 jest pominiętych, a 6 znajduje odniesienie w jednym z planów. Układ komunikacyjny powinien być koordynowany wzajemnie przez sąsiadujące samorządy. Planowane połączenia są różnie traktowane przez województwa. Tworzenie systemu transportowego nie powinno być ograniczane jedynie do zasięgu województwa. Potoki pasażerskie nie zawsze są tożsame z granicą administracyjną regionu. Brak koordynacji międzyregionalnej może wpływać na powstawanie peryferiów wewnętrznych o ograniczonej dostępności transportowej. Trasy, na których aktualnie jest prowadzony mały ruch pociągów osobowych oraz towarowych, powinny być włączone do systemu transportu kolejowego w regionie.