Tytuł pozycji:
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w ocenie prac pisemnych: idea, stan aktualny, ryzyka, perspektywy
Writing essays plays a crucial role in developing essential competencies at various levels of education, especially in the humanities. At the same time, essays constitute an indispensable element of educational assessment. Modern Natural Language Processing (NLP) technologies powered by Artificial Intelligence (AI) offer teachers the opportunity for support and even automated grading of written assignments (Automated Essay Scoring). Due to significant pedagogical and socio-cultural implications, these technologies are the subject of numerous analyses today. The article provides a comprehensive overview of AES (Automated Essay Scoring) technologies, encompassing their history and initial concepts, current usage, operation models, and key areas of critique. Additionally, a humanistic approach to integrating AES into pedagogical practice is outlined, focusing on optimizing the benefits derived from its utilization and mitigating the threats it may pose to humanistic values of pedagogy.
Pisanie esejów odgrywa kluczową rolę w rozwoju kompetencji niezbędnych na różnych poziomach edukacji, zwłaszcza w naukach humanistycznych. Jednocześnie eseje stanowią nieodzowny element oceny dydaktycznej. Współczesne technologie przetwarzania języka naturalnego (NLP) napędzane sztuczną inteligencją (SI) oferują nauczycielom możliwość wsparcia, a nawet automatycznego oceniania prac pisemnych (Automated Essay Scoring). Ze względu na istotne implikacje pedagogiczne i społeczno-kulturowe, technologie te są dziś przedmiotem licznych analiz. W artykule przedstawiono kompleksowy przegląd technologii AES, obejmujący jej historię i pierwsze koncepcje, aktualny stan użycia, modele działania oraz kluczowe obszary krytyki. Ponadto nakreślone zostało humanistyczne podejście do włączania AES w praktykę pedagogiczną, które skupia się na optymalizacji korzyści płynących z jej wykorzystania oraz na ograniczaniu zagrożeń, jakie może ona stwarzać dla humanistycznych wartości pedagogiki.